18-Feb-2022, 06:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Feb-2022, 09:46 PM door 365cycle.
Edit Reason: typo
)
(18-Feb-2022, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Ervaring in een vm begint bij 10.000km PietV (zo nu ben ik ook een keer heel stellig). Heb je die afstanden afgelegd in een Quest en Strada?Oeps, ik heb er pas zo'n 25K op zitten
In vroegere dagen werd zelfs gesteld dat je pas een ervaren velonaut was als je de 100K had aangetikt.
(18-Feb-2022, 05:51 PM)Wim -de roetsende schreef: Neem bijvoorbeeld dat doorslippen van het achterwiel. Is mij in de DF en de XS en de Mango nog nooit gelukt. Bij de Milan wel. Geen idee waar dit gunstig of negatief voor is, maar blijkbaar zijn er verschillen en is 1+1 niet altijd 2.Twee dingen die wel veel invloed hebben.
De eerste moest ik even tekenen, en gaat met name over het moment dát je gaat kantelen. Neem voor deze even aan dat jouw Milan SL precies dezelfde spoorbreedte en wielbasis heeft als je Mango, XS en DF hadden, en dat het zwaartepunt ook op dezelfde hoogte ligt. Alleen dat achterwiel slipt sneller door, als gevolg van het feit dat jij verder naar voren in je fiets zit (wat ook komt doordat je vlakker ligt). Dat verplaatst je zwaartepunt dus ook naar de voorkant van de fiets. Nu m'n zeer professionele tekening:
De wielen hebben iets uitspoor, dat was handig omdat ik dan het midden makkelijk kon bepalen. Ook het achterwiel zit er iets scheef in Het groene punt is het zwaartepunt van de Mango/XS/DF, het blauwe punt is het zwaartepunt van de Milan (overdreven hoor, maar toch). De rode dunne lijnen zijn de kantellijnen.
Als het zwaartepunt van het geheel voorbij die lijn kiept ben je verloren, dan ga je gewoon omver. Tot dat punt bereikt is valt er wat te corrigeren (door te remmen, de voorwielen recht te zetten of beide). Je ziet het in het plaatje al: Als je in de Mango/XS/DF voorbij het "point of no return" bent, kan je in de Milan nog wel een stukje verder kiepen. Ja, die pijltjes zijn écht even lang; de bovenste is een kopie van de onderste, en ik heb de zwarte hulplijn gebruikt om ze gelijk te plaatsen
Punt twee wat invloed heeft is een ontwerpfout die de Alleweder A2 nog wel had, en die Allert Jacobs goed opgelost heeft in de eerste Quest. Ik kan daar best leuk over vertellen, maar Allert en Theo doen het echt beter. Gezien Piet z'n ervaring met onderstellen zou het me echter niet verbazen als zijn Alleweder op dit punt al wat modificaties heeft.