19-Feb-2022, 12:53 AM
(19-Feb-2022, 12:00 AM)Martin van Mourik schreef: Toen ik zag wat Wim schreef over trekken aan het stuur om extra snelheid te maken realiseerde ik me dat ik niet zo goed wist wat ik doe. Ik nam me voor om er in de volgende dagen eens op te letten.Afhankelijk van de zithouding gebeurt dit automatisch. Als je je Hurri op de hoogste stand hebt staan, is jezelf in de stoel duwen en een stroeve stoelzitting hebben denk ik effectiever. Maar voor de korte "klap" zou ik gewoon proberen (of eventueel meten) wat het meest effectief is.
Als ik korte tijd veel extra kracht wil zetten dan til ik mijn kont een beetje op door mijn buikspieren aan te spannen. Mijn lijf komt hierdoor als het ware tussen voeten en bovenrug te hangen. Dit kan ik maar korte tijd volhouden, enkele seconden tot hooguit een halve minuut.
(19-Feb-2022, 12:00 AM)Martin van Mourik schreef: Als ik langere tijd wat extra kracht wil zetten dan breng ik mijn schouderbladen omhoog en naar achter om me extra schrap te zetten tegen het bovenste gedeelte van de zitting. Hierbij probeer ik mijn armen ontspannen te houden. Deze houding kan ik een paar minuten volhouden, bijvoorbeeld voor een klim, of een kort stuk met veel tegenwind.Ben eigenlijk wel benieuwd of dat ook uit de verf komt als je je vermogen gaat meten. Veel meer dan 80-85% van m'n FTP kan ik niet langer dan een paar minuten trappen als ik m'n bovenlijf aanspan. Focus houden op ontspannen en ritmisch, diep ademhalen brengt mij het meest; ik kom dan ook bijna in een soort trance, alle bijzaak verdwijnt. Er is alleen het overig verkeer, mijn route, en mijn snelheid, hartslag- en vermogensmeter. Afgelopen zondag was het rustig op de weg en heb ik ruim anderhalf uur zo gereden; hartslag tussen de 160 en 170, en laagvliegen met dat apparaat. Heerlijk
(19-Feb-2022, 12:00 AM)Martin van Mourik schreef: In beide gevallen probeer ik dus mijn bovenrug te fixeren tegen de zitting.Klinkt alsof je echt flink kracht moet zetten. Wat voor cadans rijd je als je een flink duurvermogen probeert neer te zetten?
Ik ben een behoorlijke "toerenmachine" en daardoor vermoedelijk een slecht voorbeeld, maar onder de ~85 moet je denk ik niet willen rijden voor maximaal duurvermogen. Mede ook door de hoge cadans hoef ik eigenlijk geen andere spieren in te zetten dan m'n benen, en dat brengt een soort rust ofzo.
(19-Feb-2022, 12:00 AM)Martin van Mourik schreef: Trekken aan het stuur heb ik ook wel geprobeerd. Het effect hiervan is bij mij dat ik niet mijn bovenrug, maar juist kont en onderrug fixeer tegen de zitting. Het nadeel hiervan vind ik dat mijn afstand tot de pedalen iets kleiner wordt, waardoor mijn benen iets meer gebogen uitkomen, wat minder efficient trapt.Ik heb ook een Hurri, die is sowieso niet ideaal voor sprintjes idd Vind dat eigenlijk fijner op m'n Challenge Focus, met een onderstuur dus. M'n M5 is m'n snelst accelererende fiets, maar het piekvermogen dat ik daarop meet is duidelijk lager dan in m'n velomobiel; puur door die instabiliteit en de minder "vaste" zit.
Ik zag iemand in dit draadje melding maken van het tegenovergestelde: duwen tegen het stuur. Dat heb ik ook maar eens geprobeerd. Het voordeel hiervan lijkt me op een ligfiets dat je de afstand tot de pedalen optimaal houdt. Het grote nadeel vind ik dat mijn reflexmatige stuurcorrecties erdoor vergroot worden, die ik dan weer bewust moet corrigeren, met slingeren tot gevolg. Dit zal er ook wel mee te maken hebben dat ik op een nerveus sturende open ligger rijd, een Challenge Hurricane, met bovenstuur. Misschien werkt het bij andere typen fietsen beter.