19-Feb-2022, 05:26 PM
(19-Feb-2022, 12:00 AM)Martin van Mourik schreef:
Een andere puntje van ligfietstechniek: bovenstuur optillen voor scherpe bochten.
Ik heb een bovenstuur, een klapstuur, op een open ligger.
Het sturen hiermee vind ik redelijk lijken op het bedienen van het roer van een zeilboot, je beweegt de helmstok heen en weer om te sturen. De stuurbeweging van het stuur van een normale fiets is meer roterend rond een as.
Als ik mijn stuur een centimer of vijf a tien optil, dan voelt de stuurbeweging al veel meer aan als de roterende beweging die ik al van kinds af aan ken van een normale fiets. Bij scherpe bochten kan ik op deze manier aanzienlijk trefzekerder sturen.
Ik ben wel benieuwd of er nog meer ligfietsers met klapsturen zijn die dit zo doen.
Nog een andere klapstuurtruuk: overeind komen tijdens het rijden.
Als ik een onoverzichtelijk punt nader, dan kom ik soms overeind: ik ga rechtop zitten met de rug los van de zitting. Meestal is dit bij kruispunten of bochten met heggen of hekken of andere uitzichtbelemmerende zaken.
Door overeind te komen tijdens het rijden komt mijn hoofd een centimeter of dertig hoger, en ruim een halve meter meer naar voren uit. Ik vind dit soms wel helpen om overzicht te krijgen over de situatie.
Ik doe dit alleen als ik een redelijke vaart heb, bij lage snelheid voelt het te instabiel.
Ook hiervan ben ik benieuwd of er meer mensen zijn die dit wel eens doen.
Dat stuur optillen doe ik ook op de open ligger met klapstuur.
Overeind komen doe ik op de Roeifiets heel vaak
Zo'n 50x per minuut of als het iets rustiger gaat 30x per minuut.
Bij lage snelheid houd ik juist vaker het stuur rechterop en blijf dan zelf ook iets rechterop zitten.
Vind ik juist stabieler. Zowel met de Fujin als de 209.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler