12-Mar-2022, 11:34 AM
Met een kwetsbare gezondheid kan een E velomobiel misschien best een oplossing zijn. Als je zelf maar beperkt kracht kan leveren, en rijdt als met de Stadsfiets, kan Velomobielrijden een beproeving zijn. Zeker in het begin zal het wennen zijn. Met een Stadsfiets is de kortste weg de snelste. In een Velomobiel is de route waarop je het beste kan doorrijden, snelheid houden, het beste. Van die zigzag hekjes, krappe bochtjes, haarspeld bochten op het fietspad een hoge brug op, allemaal niet leuk en dat gaat met de VM een stuk slechter dan met een gewone ligfiets. Ook veel start-stop is niet leuk, zeker als je fiets incl bagage en laptop rond de 40 kilo zit. Ik rijd in de ochtend 1 km om via een industrieterrein, saai, maar wel een erg lege brede weg. De route door de dorpskern is korter, maar erg veel langzamer. Om iets over acht langs een grote basisschool. Op de terugweg zou ik met die route een nare oversteek bij een flessehals hebben, naar een linkszijdig fietspad. Maar rond 5 uur is de korte route langs de Basisschool een prima optie.
Ik fiets eigenlijk al mijn hele leven naar het werk, en wil niet meer zonder velomobiel. Regen is zelden nog een punt, dan moet het al echt heel hard gaan. Dat de ruitenwisser in de auto op de snelste stand gaat zeg maar. Ook kou is niet zo problematisch meer. Ik fiets eigenlijk in dezelfde kleding als ik overdag aan heb, maar zonder jas. Voor de 10-11 km die ik rijdt gaat dat wel. Na 10 minuten ben ik pas op temperatuur, maar dan ben ik ook al zowat op de helft. De rest van de weg doe ik dan wat rustig aan. Als je verder gaat, wordt zweten op een bepaald moment onvermijdelijk. Dan moet je dus ook douche / omkleed acties inplannen. Zelfs bij temperaturen onder nul krijg je het niet echt koud.
Die combinatie maakt het voor mij veel comfortabeler om ook bij wat minder weer langere stukken te fietsen. Waar ik op de gewone ligfiets op een bepaald moment wel weer naar huis ging, omdat de voeten te koud werden, of je toch langzaam nat miezerde, hoeft dat met een Velomobiel niet.
Bandje wisselen is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Bij de meeste velomobielen zijn alle wielen 1 zijdig opgehangen en hoef je de band er alleen maar af te halen en weer op te leggen. Omdat er in de VM plek zat is gaat er standaard een 20 inch buitenbandje mee. Ik vervang dan de binnen en buitenband. Voor is het veel vaker raak dan achter.
Ik fiets eigenlijk al mijn hele leven naar het werk, en wil niet meer zonder velomobiel. Regen is zelden nog een punt, dan moet het al echt heel hard gaan. Dat de ruitenwisser in de auto op de snelste stand gaat zeg maar. Ook kou is niet zo problematisch meer. Ik fiets eigenlijk in dezelfde kleding als ik overdag aan heb, maar zonder jas. Voor de 10-11 km die ik rijdt gaat dat wel. Na 10 minuten ben ik pas op temperatuur, maar dan ben ik ook al zowat op de helft. De rest van de weg doe ik dan wat rustig aan. Als je verder gaat, wordt zweten op een bepaald moment onvermijdelijk. Dan moet je dus ook douche / omkleed acties inplannen. Zelfs bij temperaturen onder nul krijg je het niet echt koud.
Die combinatie maakt het voor mij veel comfortabeler om ook bij wat minder weer langere stukken te fietsen. Waar ik op de gewone ligfiets op een bepaald moment wel weer naar huis ging, omdat de voeten te koud werden, of je toch langzaam nat miezerde, hoeft dat met een Velomobiel niet.
Bandje wisselen is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Bij de meeste velomobielen zijn alle wielen 1 zijdig opgehangen en hoef je de band er alleen maar af te halen en weer op te leggen. Omdat er in de VM plek zat is gaat er standaard een 20 inch buitenbandje mee. Ik vervang dan de binnen en buitenband. Voor is het veel vaker raak dan achter.