13-Mar-2022, 01:23 PM
De moderne Velomobielen zitten al heel dicht tegen het optimum aan. De Milan SL en de Snoek volgen daarbij de route van het minimaliseren van het frontaaloppervlak, bij een zeer goede aerodynamische vorm.
De laatste creaties van Daniel Fenn zijn een flink stuk groter, waarbij er naar mijn idee vooral ook veel aandacht is voor een vorm die de minste weerstand oplevert. Ergens op het Velomobilforum zag ik ook wat foto's van de onderkant die niet alleen vlak is. Vooral rond de openingen van de voorwielen zag ik ook wat vormen. Die velomobielen zijn in alle richtingen vrij groot, breed en een erg hoge neus. Ruimte zat voor 170mm chranks en maatje 46. Alleen de lengte is nagenoeg onveranderd.
Als ik zo eens wat velomobielen grof uitreken kom ik op 3,3 tot 3,9. Zou je een 70 cm brede velomobiel met een lengte-breedte verhouding van 5 maken zit je aan 350cm. Dat is nog zo'n 65 cm langer dan een Quest. Dat levert een hele boel extra oppervlak op, extra wetted surface en extra druk bij zijwind. Ook wordt de fiets er dan niet gebruiksvriendelijker op vermoed ik.
Ook die BM fietsen zijn over het algemeen erg kort. Alle echt snelle fietsen zijn lage racers, met een korte wielbasis, waarbij de rijder met de benen om het voorwiel zit.
De optimale lengte-breedte verhouding is maar 1 onderdeeltje in het geheel. Door te veel op 1 onderdeel te focussen, mis je het totale plaatje. Zonder tomaten maak je geen tomatensoep, maar met alleen tomaten gaat het ook niet lukken.
De laatste creaties van Daniel Fenn zijn een flink stuk groter, waarbij er naar mijn idee vooral ook veel aandacht is voor een vorm die de minste weerstand oplevert. Ergens op het Velomobilforum zag ik ook wat foto's van de onderkant die niet alleen vlak is. Vooral rond de openingen van de voorwielen zag ik ook wat vormen. Die velomobielen zijn in alle richtingen vrij groot, breed en een erg hoge neus. Ruimte zat voor 170mm chranks en maatje 46. Alleen de lengte is nagenoeg onveranderd.
Als ik zo eens wat velomobielen grof uitreken kom ik op 3,3 tot 3,9. Zou je een 70 cm brede velomobiel met een lengte-breedte verhouding van 5 maken zit je aan 350cm. Dat is nog zo'n 65 cm langer dan een Quest. Dat levert een hele boel extra oppervlak op, extra wetted surface en extra druk bij zijwind. Ook wordt de fiets er dan niet gebruiksvriendelijker op vermoed ik.
Ook die BM fietsen zijn over het algemeen erg kort. Alle echt snelle fietsen zijn lage racers, met een korte wielbasis, waarbij de rijder met de benen om het voorwiel zit.
De optimale lengte-breedte verhouding is maar 1 onderdeeltje in het geheel. Door te veel op 1 onderdeel te focussen, mis je het totale plaatje. Zonder tomaten maak je geen tomatensoep, maar met alleen tomaten gaat het ook niet lukken.