13-Mar-2022, 03:14 PM
Een ligfiets is beperkt te vergelijken met een schip. Een schip kent geen rolweerstand.De fiets geen golfweerstand.
Onderwater is er wrijvingsweerstand en restweerstand. De restweerstand met de componenten druk of vormweerstand en de golfweerstand. Bovenwater komt daar de luchtweerstand er bij.
Over de vorm of stroomlijn van velomobielen het volgende. De effectieve lengte van een velomobiel is vaak langer dan de feitelijke lengte. De "staart" van het velomobiel is vaak ingekort en komt niet in een vouw samen. Het vlak aan de achterzijde is geen verticale lijn, maar een afronding, waarbij onderdruk, zuiging of zog zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Vele velomobielen halen hiermee effectief de ideale breedte/lengteverhouding van meer dan 1 op 4.
Onderwater is er wrijvingsweerstand en restweerstand. De restweerstand met de componenten druk of vormweerstand en de golfweerstand. Bovenwater komt daar de luchtweerstand er bij.
Over de vorm of stroomlijn van velomobielen het volgende. De effectieve lengte van een velomobiel is vaak langer dan de feitelijke lengte. De "staart" van het velomobiel is vaak ingekort en komt niet in een vouw samen. Het vlak aan de achterzijde is geen verticale lijn, maar een afronding, waarbij onderdruk, zuiging of zog zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Vele velomobielen halen hiermee effectief de ideale breedte/lengteverhouding van meer dan 1 op 4.