(17-Mar-2022, 11:55 AM)GertBr schreef: Bart, bedenk dat ook aanleg een grote rol speelt. Ik ben blij met een gemiddelde snelheid tussen 26 en 28 km/u bij een langere rit waarin ook kruisingen, stops, stoplichten enz. zitten. Er lezen en schrijven op dit forum vele velonauten die een stuk harder kunnen…..Aanleg speelt maar een beperkte rol. Dat is alleen voor wedstrijden van belang. Kleine verschillen is voldoende voor de ranglijst. Genen spelen een rol tussen de 5 en 15%. De genen + de leefwijze + omgevingsfactoren tezamen spelen wel een grote rol. Er wordt vaak te veel afgeschoven op erfelijkheid of genen. Maar veel onderzoeken maken het zeer aannemelijk dat ook binnen families duidelijk is aangetoond dat ze dezelfde leefwijze aanhangen en in dezelfde omgeving leven. Dat is voor 85 tot 95% doorslaggevend.
Voor Bart gelden deels andere regels. Zijn ziekte en zware medicatie om te komen tot herstel is van een compleet andere orde. Mijn bewondering voor zijn inzet en zoektocht naar verder herstel.
Ben nu aan het sparen voor een M5 HCR over 15 jaar. Dan ruil ik mijn M5 Blue Glide in. Zie het bericht van 2 maart 2016. Op je 90 ste een lichtere fiets i.p.v. elektrische ondersteuning of een VM.
http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/Nie...Current:5/
(17-Mar-2022, 12:28 PM)365cycle schreef:Ik heb niets geschreven over de weerstanden onderling. De luchtweerstand van elke fiets neemt kwadratisch toe met de snelheid. Vanuit stilstand. Dus ook voor een velomobiel gelden de natuurwetten en het voordeel ten opzichte van een b.v. een trike.(17-Mar-2022, 11:27 AM)PietV* schreef: Alle weerstanden nemen toe met de snelheid. De meeste weerstanden nagenoeg lineair. De luchtweerstand kwadratisch en zeker merkbaar vanaf 20 km/h.Die snelheid geldt dus zeker niet voor een moderne velomobiel. Het verschil in weerstand tussen 20 en 30 km/h is nog voornamelijk rolweerstand.
Als je niet boven de 25 km/h kan kruisen maak je bij windstil weer nauwelijks gebruik van het aerodynamisch voordeel van een velomobiel t.o.v. een open ligfiets. Zoals anderen al gezegd hebben: er blijven genoeg voordelen over.