17-Mar-2022, 02:28 PM
(17-Mar-2022, 01:28 PM)PietV* schreef: Ik heb niets geschreven over de weerstanden onderling. De luchtweerstand van elke fiets neemt kwadratisch toe met de snelheid. Vanuit stilstand. Dus ook voor een velomobiel gelden de natuurwetten en het voordeel ten opzichte van een b.v. een trike.Juist wel, namelijk dat de ene kwadratisch toeneemt en de andere lineair; dat zegt iets over de verhoudingen waarin die weerstanden ten opzichte van elkaar optreden. Maar waar ik met name op reageerde is dat je de luchtweerstand (foutief) probeert te kwantificeren voor een velomobiel (gezien dat hier het onderwerp is):
(17-Mar-2022, 11:27 AM)PietV* schreef: Alle weerstanden nemen toe met de snelheid. De meeste weerstanden nagenoeg lineair. De luchtweerstand kwadratisch en zeker merkbaar vanaf 20 km/h.Mijn ervaring is dus duidelijk anders. Het blijft natuurlijk mijn ervaring, maar ik vermoed dat bijvoorbeeld WimH met z'n vele kilometers dezelfde ervaring heeft.
(17-Mar-2022, 01:58 PM)Fietsbennie schreef: Snelheid zegt ook niet alles hoor, als je te snel gaat zie je de reigers aan de waterkant niet meer staan, hoor je de versnellingen niet meer ratelen, ontdek je de uilen niet meer over de velden vliegen, ontwaar je geen krantenbezorgers, of mensen in ochtendjas / kledij die deze uit de bus halen...enz. enz.Alles is relatief. Ik zie met m'n gebruikelijke kruissnelheden van 40-55 km/h minder moois dan wanneer ik langzaam fiets, maar meer dan wanneer ik met de auto ga