20-Mar-2022, 11:31 AM
(20-Mar-2022, 09:55 AM)PietV* schreef: De prijs van een velomobiel mag van mij wel wat omhoog.
12000€ is net als 15000€ buiten mijn bereik, dus ik maak me daar voorlopig geen zorgen over. Ik kan me een nieuwe VM verorloven als ik een grote meevaller heb, zoals een loterij die ik win.
Als het verschil bij de medewerker beland vind ik het ook goed.
Maar ik heb gemerkt dat de meeste prijsverhogingen belanden bij de tussenhandel en vervoer van materialen en producten, en het meeste van de rest bij de eigenaar van het bedrijf dat het product maakt.
Als de maker van een kledingstuk €0.10 meer gaat verdienen en de rest van de keten niet meer gaat rekenen verandered er bijna niets aan de prijs in de winkel. Maar in praktijk worden de andere tarieven bepaald op basis van de prijs die de producent moet betalen aan grondstoffen en personeel, dus als daar het dubbele aan loon wordt betaald (en 10 cent kan een verdubbeling zijn) wordt de prijs die acceptable is voor vervoer en tussenhandel ook verhoogd, vaak met een hoger percentage dan de verhoging van de lonen. En van de hogere prijs die de consument hier bij de winkel betaald beland het meeste bij de winkel hier, dan alle schakels en maar een heel klein beetje beland bij de vrouw of man die het werk doet.
En dit is niet alleen in de kleding industrie maar over de hele lijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)