21-Mar-2022, 09:35 AM
(20-Mar-2022, 11:04 PM)365cycle schreef: Als laatste: PietV heeft een punt met dat we de Roemenen óók fatsoenlijk moeten betalen, maar, Piet, hoeveel weet jij van het salaris van de Roemenen bij Velomobile World? Voor zover ik weet (van één medewerker, al weet ik niet of die er nog steeds werkt) verdienen ze fors minder dan hier, maar is het dáár wel een vrij goed betaalde baan, hebben ze inderdaad allemaal prima te knabbelen, hoeven de kinderen niet te werken, wordt er actief over gezondheid nagedacht, en zetten ze een duurzaam product in de markt. Is het veel beter of veel slechter dan bij een Roemeense autofabrikant? Kan iemand het salaris eens vergelijken met dat van bijvoorbeeld de dames en heren van Ford in Craiova?
De productie verplaatsen naar Oost Europa heeft grote financiële voordelen. De kosten van vestiging en de regelgeving is eenvoudiger. De ARBO regels simpeler. De lonen lager en de sociale voorzieningen minder. In vele sectoren zijn ook de werktijden langer.
Aanwijzingen of vermoedens hiervan komen voort uit de constructies van Roemeense bemiddelingsbureaus die landgenoten uitbuiten in andere EG landen. De voordelen om in Roemenië te produceren hebben er toe geleid dat het velomobiel niet meer in grote aantallen Nederland of Duitsland wordt geproduceerd.
De productie van het velomobiel is erg milieuonvriendelijk en de recycling eveneens. Gelukkig is het een duurzaam product. Voor zover ik weet vraagt het bewerken van polyesters, epoxy en spuiten van de lakken om beschermde maatregelen zoals het dragen van maskers en zijn de oplosmiddelen slecht voor de hersencellen. Ik ken de regels niet in Roemenië.
https://www.youtube.com/watch?v=-YvNdPw5BtE
https://polyestershoppen.nl/informatie/p...escherming