22-Mar-2022, 11:00 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Mar-2022, 11:04 AM door 365cycle.)
Wist niet dat die slijtage bij snelle elektrische fietsen met middenmotor zo hard gaat - point taken. Maar één opmerking:
Een mens kan bij plotseling versnellen een veel grotere "klappen" in de kettinglijn veroorzaken, en zeker bij wegrijden met een laag toerental loopt de kracht op een ketting veel hoger op dan bij een (legale) middenmotor. In nog geen drieduizend km met de QV heb ik twee kettingen versleten. Met (op droog wegdek + veel gewicht recht boven de achteras) zoveel grip moest ik continu voorzichtig zijn met kracht zetten. De laatste twee kettingen waren van dit type: een ketting ontworpen voor e-bikes met een middenmotor dus. Door met voornoemd beleid te rijden was dat redelijk heel te houden.
(22-Mar-2022, 09:46 AM)berth9999 schreef: Leuke theorie. De meeste fietsmotoren geven kracht als je zelf kracht geeft en niet gelijkmatig.Maken die dezelfde sinusbeweging in koppel als een mens? Dat lijkt me lastig te implementeren met een elektromotor, en het is ook niet wat ik met de Smart Pie motor die ik ooit uitgebreid gemeten heb zag gebeuren. Zodra de trapsensor getriggerd wordt loopt de stroom geleidelijk op naar 8,2 A (waarop ik de begrenzing afgesteld had, en met het rendement van de motor effectief ongeveer 250W op het wiel), wanneer je stopt met trappen zakt die wat sneller weer naar 0.
Een mens kan bij plotseling versnellen een veel grotere "klappen" in de kettinglijn veroorzaken, en zeker bij wegrijden met een laag toerental loopt de kracht op een ketting veel hoger op dan bij een (legale) middenmotor. In nog geen drieduizend km met de QV heb ik twee kettingen versleten. Met (op droog wegdek + veel gewicht recht boven de achteras) zoveel grip moest ik continu voorzichtig zijn met kracht zetten. De laatste twee kettingen waren van dit type: een ketting ontworpen voor e-bikes met een middenmotor dus. Door met voornoemd beleid te rijden was dat redelijk heel te houden.