(23-Mar-2022, 08:18 AM)Wim -de roetsende schreef:Ik heb geen nieuw aspect toegevoegd, maar alleen geschreven wat al jaren bekend is. Dat alleen kortere cranks leidt tot een hogere cadans is geen bewijs voor. De ideale cadans kun je los zien van de crank lengte. Voor elke volle omwenteling moeten de knieën 4 keer worden stilgezet. Bovendien worden de spieren sneller belast bij een hoge cadans. Verhoging van de cadans leidt tot meer energieverlies.(22-Mar-2022, 11:19 PM)PietV* schreef: Automatische een hogere trapfrequentie hoeft geen gevolg te zijn van het rijden met kortere crack. Er zijn andere oorzaken die leiden tot een hogere frequentie. Je optimale cadans hangt onder andere af van jouw type spiervezels en cardiovasculaire fietsconditie. Bovendien neemt de trapkracht of koppel af bij een hogere cadans dan jouw ideale cadans. Een hogere cadans dan jouw ideale cadans is energieverspilling.
https://www.bicycling.com/nl/training/a2...le-cadans/
Maar Piet, er is toch niemand die hierboven heeft beweerd dat hij in een hogere cadans fietst dan zijn ideale cadans. Of lees jij dat wel?
Je voegt nu een heel nieuw aspect toe aan dit gesprek.
Je zegt ook nog als eerste dat het geen gevolg hoeft te zijn. Maar dat kán dus wel. En dat is wat 365cycle en ik aangeven, dat wij allebei in een hogere cadans zijn gaan fietsen met kortere cranks.
Waarom moet zo'n ervaring van ons toch weersproken worden? Wat is hier de functie of het doel van? Laat ons gewoon lekker schrijven over onze ervaringen. Daar is dit forum namelijk ook voor.
In alle testen over crank lengte blijkt dat de lengte tussen de 145 en 170 mm nauwelijks koppelverschillen opleveren bij gelijke cadans. Verhoging van die cadans levert dus minder koppel op. Dat je in een hogere cadans fiets hoeft geen verband te houden met de crank lengte.
Mijn echtgenote fiets al ruim 60 jaar met een cadans van circa 50, zonder pijntje of last van haar knieën. Wil absoluut geen elektrische ondersteuning. Moet ze de motor en accu ook nog meezeulen.
Ik doe aan calisthenics en fiets nu al jaren met een cadans tussen de 70 en 80. Was voorheen tussen de 75 en 85. Fiets nu sneller met een lagere cadans en hou dat langer vol. Voel alleen m'n knieën als ik hard val.
De hype van hoge cadans is voorbij. De tijd van malen door de dopinggebruikers Armstrong en Froome ligt achter ons. Fabian Cancellare reed in zijn tijd 40 km/h met een gemiddelde cadans van 73. https://www.nieuwsblad.be/cnt/g5u38blak
Nogmaals wat is bij amateur fietsen een te lage en wat een zinloze te hoge cadans?