23-Mar-2022, 11:15 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Mar-2022, 11:20 AM door 365cycle.)
(22-Mar-2022, 11:19 PM)PietV* schreef: Bovendien neemt de trapkracht of koppel af bij een hogere cadans dan jouw ideale cadans. Een hogere cadans dan jouw ideale cadans is energieverspilling.Dat is een halve waarheid.
Het koppel neemt af bij een hogere cadans dan jouw ideale cadans, maar vermogen = koppel x snelheid oftewel vermogen = koppel x toerental.
Een berekeningetje:
Trap je met 25 Nm koppel bij een cadans van 90 rpm, dan lever je ongeveer 235 watt vermogen.
Ga je nu versnellen tot 120 rpm, en houd je dat koppel gelijk, dan wordt je vermogen zo'n 314 watt.
Om 314 watt te leveren bij 90 Nm moet je meer dan 33 Nm koppel kunnen trappen.
Koppel = kracht x arm, als de arm korter wordt bij een gelijkblijvende kracht wordt dus ook het koppel beperkt. Gelukkig loopt de beensnelheid ook terug, en kunnen Wim en ik dat dus blijkbaar niet alleen opvangen door meer kracht te zetten, maar ook door het toerental verder op te laten lopen.
Hoe ver kán het dan precies oplopen? Nou, ver. Zoals hier inmiddels wel bekend ben ik zo'n idioot die best regelmatig eens op zoek gaat naar z'n piekvermogen. Bij m'n laatste 15 seconden sprint op vol vermogen schakelde ik gedurende de laatste 10 seconden (waar het vermogen het hoogst was) tussen 130 en 180 rpm, pas als ik in de buurt van die 180 rpm kom gaat het koppel in de meting blijkbaar ook dusdanig teruglopen dat het vermogen ook zakt. Zelfs dat heeft denk ik niet zozeer te maken met dat de kracht dan te ver terug loopt; ik weet op dat moment dat ik de triggershifter in ga drukken, en het zou fijn zijn als m'n ketting en tandwielen nog even heel blijven.
Vanaf 130 rpm zit ik binnen 10% van m'n maximum vermogen, voor die sprint was 130 rpm dus blijkbaar mijn ideale cadans. Als de EnViolo efficient zou zijn, zou ik die in kunnen bouwen en het toerental precies daar kunnen houden
Voor duursport is het niet eens zoveel minder. Wanneer ik gewoon naar m'n werk rijd trap ik vaak tussen de 88 en 91 rpm, vaak voor een kruissnelheid van ~45 km/h bij een redelijk te behapstukken hartslag. Als ik echt het onderste uit de kan wil houd ik het met dat toerental gewoon niet vol. Tijdens een snelle rit een tijd terug zat ik op de snelste stukken tegen de 115 rpm. Zal mogelijk deels met m'n (lange) beenlengte te maken hebben, ik had het er ooit met Ymte over en die gaf aan in wedstrijden ook ruim boven de 100 rpm te trappen. Ga ik naar hele lange ritten (>250 km) kijken, dan zie ik dat gedurende de rit mijn gemiddelde cadans steeds een beetje lager wordt.
Er is geen "ideale cadans". Er is een bereik waarin je lekker rijdt, waarbij je onderin dat bereik lekker kan rijden met beperkt vermogen, wat hoger in dat bereik langdurig maximaal kan presteren, en ergens bovenin dat bereik kortstondig je piekvermogen kan leveren.
Als we jouw theorie aanhouden, dan is sneller dan 50 km/h rijden met een Tesla ook energieverspilling.