24-Mar-2022, 10:20 AM
Eens. Ik blijf bij mijn theorie:
- als de cranklengte een beperkende factor is in je cadans zal je cadans omhoog gaan wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij Kevin/Wim)
- als de cranklengte niet een beperkende factor is, dan zal je cadans niet veranderen wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij PietV)
Wat voor de één een prettige cadans is, kan voor de ander erg onprettig zijn. Voor mij persoonlijk zit "lekker constant trappen" ergens tussen de 85 en 95. Daar bóven voelt het al snel alsof ik de controle over de beweging kwijt ben, daar onder voelt het alsof ik teveel op spierkracht moet rijden.
Als ik op mijn rechtopfiets rijd, op de bakfiets, of de e-bike, allemaal met 170mm, dan heb ik het gevoel dat het moment waarop ik de controle over de beweging verlies éérder komt. De cadans die ik op die fietsen aanhoud is absoluut een stuk lager dan in de VM met 155mm cranks.
Maar, welk gedeelte ligt aan de cranks en welk deel heeft te maken met gewoon op een compleet andere fiets en in een compleet andere houding rijden? Geen idee. Ik weet wél dat ik altijd, ook in mijn middelbareschooltijd, een redelijk lage cadans had in vergelijking met andere fietsers om me heen. De VM is de eerste fiets waar ik op een prettige manier iets sneller mee rond kan trappen. (En als ik die lage cadans van de rechtopfiets in de VM ook ga gebruiken dan zijn m'n benen binnen de kortste keren compleet verzuurd)
- als de cranklengte een beperkende factor is in je cadans zal je cadans omhoog gaan wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij Kevin/Wim)
- als de cranklengte niet een beperkende factor is, dan zal je cadans niet veranderen wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij PietV)
Wat voor de één een prettige cadans is, kan voor de ander erg onprettig zijn. Voor mij persoonlijk zit "lekker constant trappen" ergens tussen de 85 en 95. Daar bóven voelt het al snel alsof ik de controle over de beweging kwijt ben, daar onder voelt het alsof ik teveel op spierkracht moet rijden.
Als ik op mijn rechtopfiets rijd, op de bakfiets, of de e-bike, allemaal met 170mm, dan heb ik het gevoel dat het moment waarop ik de controle over de beweging verlies éérder komt. De cadans die ik op die fietsen aanhoud is absoluut een stuk lager dan in de VM met 155mm cranks.
Maar, welk gedeelte ligt aan de cranks en welk deel heeft te maken met gewoon op een compleet andere fiets en in een compleet andere houding rijden? Geen idee. Ik weet wél dat ik altijd, ook in mijn middelbareschooltijd, een redelijk lage cadans had in vergelijking met andere fietsers om me heen. De VM is de eerste fiets waar ik op een prettige manier iets sneller mee rond kan trappen. (En als ik die lage cadans van de rechtopfiets in de VM ook ga gebruiken dan zijn m'n benen binnen de kortste keren compleet verzuurd)