Te koop: M5 M-Racer (2x28")
|
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
24-Mar-2022, 04:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Mar-2022, 04:51 PM door PietV*.)
(24-Mar-2022, 10:20 AM)ThijsR schreef: Eens. Ik blijf bij mijn theorie:
- als de cranklengte een beperkende factor is in je cadans zal je cadans omhoog gaan wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij Kevin/Wim)
- als de cranklengte niet een beperkende factor is, dan zal je cadans niet veranderen wanneer je de cranks inkort. (dit lijkt het geval bij PietV)
Als ik op mijn rechtopfiets rijd, op de bakfiets, of de e-bike, allemaal met 170mm, dan heb ik het gevoel dat het moment waarop ik de controle over de beweging verlies éérder komt. De cadans die ik op die fietsen aanhoud is absoluut een stuk lager dan in de VM met 155mm cranks.
Maar, welk gedeelte ligt aan de cranks en welk deel heeft te maken met gewoon op een compleet andere fiets en in een compleet andere houding rijden? Geen idee. Ik weet wél dat ik altijd, ook in mijn middelbareschooltijd, een redelijk lage cadans had in vergelijking met andere fietsers om me heen. De VM is de eerste fiets waar ik op een prettige manier iets sneller mee rond kan trappen. (En als ik die lage cadans van de rechtopfiets in de VM ook ga gebruiken dan zijn m'n benen binnen de kortste keren compleet verzuurd) Het grote verschil tussen korte en lange cranks is de draaicirkel en bij gelijke cadans is de omtreksnelheid. Bij kortere cranks is die draaicirkel kleiner en neemt de spiersnelheid af, verlies je minder de controle over je bewegingen en kun je een hogere cadans draaien t.o.v. langere cranks. Maar met kortere cranks en een hogere cadans is de tijd dat je kracht kunt zetten op het pedaal korter. Alles is relatief.
|
Berichten in dit topic |
RE: Te koop: M5 M-Racer (2x28") - door PietV* - 24-Mar-2022, 04:50 PM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|