25-Mar-2022, 04:31 PM
Theo, van velomobiel.nl, heeft mij ooit eens uitgelegd waarom fietsen op het grootste blad beter, rustiger, fijner, enz. is.
Precies weet ik het niet meer, maar er liggen dan letterlijk meer kettingschakels op het blad en dat is blijkbaar gunstig voor de overbrenging of zoiets. Het was een heel technisch verhaal. Mocht iemand iets herkennen en het kunnen aanvullen, dan graag. De ketting en het kettingblad slijten sowieso minder als je op het grootste blad fietst.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik fiets graag op het grootste kettingblad. Het voelt strakker, stabieler, fijner en ik lijk vooral sneller te gaan. Alles in vergelijking met het fietsen op een kleiner blad voor en uiteraard het voor die snelheid en cadans corresponderende achtertandwiel.
Precies weet ik het niet meer, maar er liggen dan letterlijk meer kettingschakels op het blad en dat is blijkbaar gunstig voor de overbrenging of zoiets. Het was een heel technisch verhaal. Mocht iemand iets herkennen en het kunnen aanvullen, dan graag. De ketting en het kettingblad slijten sowieso minder als je op het grootste blad fietst.
Hoe het precies zit weet ik niet meer, maar ik fiets graag op het grootste kettingblad. Het voelt strakker, stabieler, fijner en ik lijk vooral sneller te gaan. Alles in vergelijking met het fietsen op een kleiner blad voor en uiteraard het voor die snelheid en cadans corresponderende achtertandwiel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler