26-Mar-2022, 09:41 AM
(26-Mar-2022, 08:44 AM)PietV* schreef: Heeft alles te maken met de kettinglijn. Afhankelijk van de gekozen schakeling zijn niet alle kettingwieltjes van de cassette effectief bereikbaar. Meestal klein/klein en groot/groot. Op het groot blad dus de kleine kettingwieltjes van de cassette en op het kleine blad de grotere kettingwieltjes van de cassette.
Op de vlakke weg, wat meestal het geval is in Nederland, het grote blad.
Vaak wordt aangeraden om achter niet te klein te rijden i.v.m. extra weerstand van de ketting over de kleinste kettingwieltjes van de cassette. 10 geeft meer weerstand dan 11 en 11 meer dan 12. Effectiever is het voorblad iets groter te nemen dan de ketting over de 10 te trekken.
https://i0.wp.com/defietssite.nl/wp-cont....jpg?ssl=1
https://www.fietsenwinkel.nl/expert-hybr...ur-hybride
Bovenstaande over de kettinglijn is een racefietsen-verhaal.
Is totaal niet relevant voor ligfietsen met een enorm lange afstand tussen de kettingbladen en de tandwielen.
Dat je achter beter niet op het kleinste tandwiel kunt fietsen, is neem ik aan bekend.
Als ik achter op het kleinste tandwiel fiets, dan is mijn snelheid echter zo extreem hoog, dat een klein beetje weerstand mij ook niet meer uitmaakt. Ik fiets dan namelijk rond de 70km/u.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler