30-Mar-2022, 06:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Mar-2022, 06:37 AM door Wim -de roetsende.)
(29-Mar-2022, 10:37 PM)PietV* schreef: De gegevens komen o.a. van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
(Bron: Veilig Verkeer Nederland, Fietsen 123, SWOV.
Ik heb gegoogeld met de termen die hierboven staan (=geen bronvermelding trouwens) en toen kwam ik op deze site uit.
https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/de...erd-worden
Hier staat het volgende: (ik heb alleen de koppen gekopieerd)
Bovenstaande cijfers zijn voor het SWOV, Veilig Verkeer Nederland en de ANWB reden om te stellen dat de verkeersveiligheid in Nederland omhoog moet. Hiervoor hebben zij onder andere de volgende voorstellen gedaan.
Verbetering van de infrastructuur
Vermindering van de drukte op het fietspad
Verduidelijking van de 30-kilometerzones
Meer controles langs de wegen
Verbod op smartphones op de fiets
Het gaat hier om voorstellen, dus in hoeverre deze punten gerealiseerd worden, zal de toekomst ons leren. In ieder geval gaat het hier om problemen die wij als fietser kunnen herkennen en waar we veel mee te maken hebben. Veiligheid begint bij onszelf, maar soms kunnen we wat hulp gebruiken.
Nergens in deze tekst wordt ook maar 1 letter geschreven over het dragen van een fietshelm ter verbetering van de fietsveiligheid. Dankjewel voor deze bron Piet. Dit onderschrijft wat ik altijd al zeg.
-
-
-
Ik heb nog wel een andere bron gevonden. 205 pagina's met onderzoek.
https://www.swov.nl/sites/default/files/...012-08.pdf
Het enige dat over de fietshelm wordt gezegd is het stukje hieronder:
Passieve veiligheid: fietshelm en obstakels
Eerder is al beschreven dat de fietshelm zou kunnen bijdragen aan een vermindering van de letselernst. Al jaren woedt er een discussie over het nut en de noodzaak van fietshelmen. In principe is er al veel kennis verzameld over dit onderwerp en levert een zoekopdracht in Google Scholar duizenden relevante artikelen op. Desondanks lijkt een aantal vragen die relevant zijn voor de ‘nut-en-noodzaakdiscussie’ nog onvoldoende beantwoord te zijn. De vraag die bijvoorbeeld actueel is, is die over de feitelijke bescherming van helmen naar type ongeval en verkeersdeelnemer. Dus voor welk type ongeval helpt de fietshelm wel, en voor welk type niet? Een tweede vraag betreft de functionaliteit van de helm. Bieden de huidige goedgekeurde helmen eigenlijk wel voldoende comfort en bescherming? Deze kennis is van belang om consumenten te informeren over het nut van het dragen van een helm en om een afweging te kunnen maken tussen het veiligheidseffect en ongewenste neveneffecten. Daarbij is ook de relatie met de fietsairbag relevant. Bij een ongeval met een fietsers schermt deze de harde delen van de voorkant van de auto af, waardoor de klap minder hard aankomt (zie voor meer informatie de volgende paragraaf). .
Behalve door een helm te dragen kan de fietser zelf zich bijna niet meer verder beschermen tegen letsels. Daarom is er ook aandacht nodig voor ‘letseltoebrengende objecten in de omgeving, zoals paaltjes en trottoirbanden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler