(30-Mar-2022, 06:27 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb gegoogeld met de termen die hierboven staan (=geen bronvermelding trouwens) en toen kwam ik op deze site uit.Waar jij over schrijf gaat niet over het onderwerp fietshelm. Wel over andere maatregelen waar continue aan gewerkt wordt of aan gewerkt is. De zogenaamde black spots. Met name de eerste 2 onderwerpen. Inrichting van de 30 km zones heeft bij de wegbeheerder weinig aandacht omdat het veel kosten met zich meebrengt. Meer controles langs de wegen heb ik jaren aan gewerkt bij verkeershandhaving en een verbod op smartphones is reed ingevoerd.
https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/de...erd-worden
Hier staat het volgende: (ik heb alleen de koppen gekopieerd)
Bovenstaande cijfers zijn voor het SWOV, Veilig Verkeer Nederland en de ANWB reden om te stellen dat de verkeersveiligheid in Nederland omhoog moet. Hiervoor hebben zij onder andere de volgende voorstellen gedaan.
Verbetering van de infrastructuur
Vermindering van de drukte op het fietspad
Verduidelijking van de 30-kilometerzones
Meer controles langs de wegen
Verbod op smartphones op de fiets
Het gaat hier om voorstellen, dus in hoeverre deze punten gerealiseerd worden, zal de toekomst ons leren. In ieder geval gaat het hier om problemen die wij als fietser kunnen herkennen en waar we veel mee te maken hebben. Veiligheid begint bij onszelf, maar soms kunnen we wat hulp gebruiken.
Nergens in deze tekst wordt ook maar 1 letter geschreven over het dragen van een fietshelm ter verbetering van de fietsveiligheid. Dankjewel voor deze bron Piet. Dit onderschrijft wat ik altijd al zeg.
Maar dit alles staat los van het promoten van de fietshelm. De Fietsersbond is bang voor ledenverlies, geen draagvlak, en neemt extra (dodelijk)letsel voor lief omdat ze vindt dat het voorkomen van hart- en vaatziekten belangrijkers is. De Fietsersbond als Hartstichting. Juist voor mij de reden dat ik de Fietsersbond heb verlaten als actief vrijwilliger. Te soft en te weinig realiteitszin. Heb te veel ongevallen onderzocht die minder ernstig zouden zijn met het dragen van een helm. Zowel bij fietsers als snorfietsers. Het aantal fietsdoden is gestegen naar 229. Het hoogste aantal in 25 jaar. Om over ernstig gewonden maar te zwijgen. Dat zullen de slachtoffers met zwaar hersenletsel zeker doen.