01-Apr-2022, 11:51 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2022, 12:10 PM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 11:33 AM)ThijsR schreef: Gelukkig is vermogen meten op de mobiele rollenbank nog steeds geen mogelijkheid, en kan men eigenlijk alleen meten wanneer de ondersteuning stopt. Vervelende bijkomstigheid is wel dat je waarschijnlijk gewoon op de bon wordt geslingerd met een motor waar een sticker van meer dan 250W op zit en dan zelf maar moet gaan bewijzen dat er een begrenzing op zit.Een sticker heb je er zo af, als daar al wat op staat over het vermogen. De bewijslast dat die motor teveel vermogen levert ligt daarnaast bij de politie (of bij de verzekering als je een aanrijding hebt gehad), al staat er 10 kilowatt op. Bij de eerder genoemde omgebouwde fiets is het wel te meten; er zitten twee aansluitpunten in de kabel, als je daar een multimeter tussen zet kan je de stroom over dat stuk kabel meten: de controller meet de spanning ook, deze heb ik verwerkt in de begrenzingstabel. Hij pakt maximaal 6A wanneer de accuspanning lager wordt, als de boel onbegrensd zou zijn gaat je multimeter direct stuk .
De spanning op de accu meten is ook eenvoudig, als ie goed vol is meet je daar zo'n 57V. Dan kan je door de motor te belasten dus vrij eenvoudig bepalen hoeveel stroom er loopt, en dat de 1000W lang niet gehaald wordt.
Het display bij de motor in kwestie kan - net als bij sommige anderen - overigens ook gewoon in diagnosemodus gezet worden. Spanning en vermogen worden dan weergegeven op het display, evenals of de begrenzing op vermogen of snelheid geregeld is, of dat er niet begrensd wordt, of de trapsensor actief is en nog meer data. Als je met een opgevoerde elektrische fiets rondkachelt en je komt een handige agent die de motor in kwestie goed kent tegen, kon je nog weleens pech hebben
Als je niet te hard rijdt of met een krijsende band wegrijdt bij het stoplicht zullen ze overigens weinig reden hebben om je staande te houden.
Dat is trouwens wel een reden waarom een velomobiel met 25 km/h ondersteuning me echt niet prettig lijkt in Nederland. Ze zien je dan namelijk wél hard rijden, en het is heel moeilijk duidelijk te maken dat dat niet door de motor kwam als je staande gehouden wordt of erger.