01-Apr-2022, 06:47 PM
(01-Apr-2022, 11:10 AM)365cycle schreef: De afgelopen tijd heb ik me wat meer verdiept in speed pedelecs, omdat zo'n fiets misschien toch wel leuk is voor "erbij". Daarnaast viel het me op dat je wel regelmatig Strömers tegenkomt zonder kenteken.
Wat blijkt? De Strömer ST1 en ST1x zijn als 25 km/h / 250W-uitvoering geleverd, maar hebben exact dezelfde motor als de speed pedelec uitvoering; ze zijn letterlijk uitwisselbaar. Wiel wisselen, inpluggen, aanmelden en gaan. De software zorgt dat de fiets niet harder kan of meer vermogen levert dan wettelijk toegestaan. Ook bij de speed pedelecs is dit zo geregeld; ga je over de 45 km/h, dan zie je op het display de ondersteuning terugzakken, zo rond de 49 km/h helpt hij echt niet meer mee (da's net binnen de wettelijk vastgestelde 10% marge). Het vermogen neemt overigens af naarmate de accu verder leeg gaat, ik (en met mij de eigenaar van de speed pedelec die ik laatst geleend had) vermoed dus dat Strömer de ström ( ) beperkt, en niet echt het vermogen meet.
Ik heb me ook een tijdlang verdiept in SP's (en een tijdlang fora en facebook groepen gevolgd). Veel rijders, zeker ook van andere merken dan Strömer, halen de nummerplaat eraf omdat ze zich onveilig voelen tussen auto's en liever op het fietspad blijven rijden. Met name de middenmotors konden (een jaar of 2 geleden) niet goed meekomen met het auto verkeer.
Ik vond het zelf bezopen dat je links en rechts word ingehaald door snorfietsen en dat een brommer met 55 goed kan meekomen met het autoverkeer maar met een SP met je tong op je schoenen van de inspanning niet harder mag dan 45.
Als je nog verder gaat onderzoeken zou ik zeker Klever meenemen. Met die van mij haalde ik (met heel hard trappen) elke Strömer in. :-)