(01-Apr-2022, 08:19 PM)Coen__ schreef: Nee betreft nieuwe auto's.Ben echt benieuwd welke nieuwe merken en typen auto's nu worden goedgekeurd
(01-Apr-2022, 09:14 PM)365cycle schreef:Het probleem is niet de typegoedkeuring, maar de wijzigingen die de eigenaren hun auto's illegaal aanpassen of laten aanpassen. Die hebben lak een wettelijke regels. Tijdens een APK worden de auto's aangepast. Hebben ze een setje voor. Bullbar verwijderen, uitlaatsysteem standaard met katalysator en/of roetfilter, motormanagement origineel etc.(01-Apr-2022, 06:09 PM)PietV* schreef: Niet alle SUV's hebben scherp uitstekende delen. Frontbeschermingsmiddelen ook wel Bullbars moeten type goedgekeurd zijn. Het blijven ondingen op de Nederlandse wegen, maar type goedgekeurde frontbeschermingsmiddelen zijn toegelaten. Die dingen verwonden mogelijk wat meer bij de kwetsbare verkeersdeelnemer, maar dan zo min mogelijk extra. Ze vallen onder de APK regels.Grote onzin. De typegoedkeuringsregels op dat gebied zijn een wassen neus, net als ons beleid op het gebied van aanpassingen aan de auto.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/...C87714.pdf
Als de auto weer voor twee jaar APK is gekeurd en de gasmeting in orde, wordt alles weer getuned en versierd naar wens. Hierop wordt onvoldoende gecontroleerd.
En SUV's blijven lompe auto's met een verhoogd risico op zwaarder letsel bij aanrijding. Vooral voor de kwetsbare verkeesrsdeelnemers.