02-Apr-2022, 02:16 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Apr-2022, 02:16 PM door 365cycle.)
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: Het probleem is niet de typegoedkeuring, maar de wijzigingen die de eigenaren hun auto's illegaal aanpassen of laten aanpassen. Die hebben lak een wettelijke regels. Tijdens een APK worden de auto's aangepast. Hebben ze een setje voor. Bullbar verwijderen, uitlaatsysteem standaard met katalysator en/of roetfilter, motormanagement origineel etc.Denk je écht dat mensen hun auto helemaal gaan verbouwen voor de APK? Think again. De meesten kunnen zelf niet eens de software aanpassen, en daar wordt ook helemaal niet naar gekeken. Tuning wordt in Nederland gewoon gedoogd, als je geen extreme herrie maakt kraait er geen haan naar. Zelfs de verzekeraar niet bij een aanrijding.
Als je hier je lease-auto krijgt vraagt men al of je 'm meteen wil laten tunen.
Kijk dit anders even, als je het kenteken opzoekt zie je gewoon 88 kilowatt. In werkelijkheid heeft die auto dus 173 kilowatt, net geen verdubbeling van het vermogen. En iedere 18-jarige krijgt 'm verzekerd op basis van het oorspronkelijke vermogen.
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: Als de auto weer voor twee jaar APK is gekeurd en de gasmeting in orde, wordt alles weer getuned en versierd naar wens. Hierop wordt onvoldoende gecontroleerd.Er wordt überhaupt veel te weinig gecontroleerd, met de gasmeting wordt óók gewoon gesjoemeld, en zeker voor oudere auto's zijn de waarden heel ruim. Mijn getunede (op kenteken) circuitautootje had geen katalysator (= hij hing er fysiek, maar deed niets meer want de uitlaatbuis liep er gewoon recht doorheen), maar ook een volledig programmeerbaar motormanagement en 2 lambdasondes, waardoor de verbranding heel nauwkeurig geregeld kon worden. Kwam probleemloos door de viergasmeting en kreeg dus ook probleemloos een APK inclusief steekproef. De RDW-man was zelfs verbaasd dat ik "zoveel moeite" had gedaan om het nieuwe motorvermogen op kenteken te krijgen; het aantal cilinders klopte dus hij had 'm er sowieso niet op afgekeurd.
Echt, in Nederland kom je met een auto met heel, HEEL veel weg. Leuk voor de automobilist, maar zeker niet voor de veiligheid.
(01-Apr-2022, 11:47 PM)PietV* schreef: En SUV's blijven lompe auto's met een verhoogd risico op zwaarder letsel bij aanrijding. Vooral voor de kwetsbare verkeesrsdeelnemers.Jup. Voor de grootste SUV's van nu is een automobilist met een kleine auto eigenlijk ook gewoon een kwetsbare verkeersdeelnemer. Er blijft niets van over.