12-Apr-2022, 11:40 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Apr-2022, 12:28 PM door 365cycle.)
(12-Apr-2022, 06:57 AM)PietV* schreef: Vandaag lees ik weer dat we als fietsers weer gestegen zijn in het aantal verkeersslachtoffers dat op de SEH wordt binnengebracht. Van de circa 110.000 verkeersslachtoffers, van wie circa 66.000 ernstig.Je hebt moeite met het interpreteren van data en/of herkennen van incomplete data, zoveel is duidelijk.
Van die 110.000 slachtoffers was bijna 50.000 keer een fietser met ernstig letsel.
Ik vermoed dat wij als fietsers wederom de hoogste score halen in 2021 met het aantal verkeersdoden. Per gereden kilometer is fietsen bijna 10 x dodelijker dan autorijden.
Je zou om deze cijfers correct te beoordelen moeten onderscheiden tussen verkeer buiten en binnen de bebouwde kom, dat is stap 1. Een autosnelweg blinkt uit in eenvoud, daardoor is het vaak mogelijk daar heel veel kilometers af te leggen zonder ongevallen.
Ook is - zoals eerder genoemd - infrastructuur nogal een dingetje. Ik kom soms gaten tegen midden in de fietsstrook waar ik vrijwel zeker direct een klapband op rijd als ik er met volle vaart doorheen ga. Meld dat altijd bij gemeente/provincie; sommige maken er meteen werk van, anderen hebben er mest aan.
Dan is de vraag wat voor letsel het precies betreft. Als het letsel vooral op andere plaatsen dan het hoofd zit, is een helm niet de juiste oplossing.
Wanneer een helm ook niet de juiste oplossing is, is wanneer het symptoombestrijding is. Het is belangrijk om te bepalen door wie het ernstig letsel bij de fietsers veroorzaakt wordt. Als dat door automobilisten is, dan is een helm niet de juiste oplossing. Dan wordt namelijk de voetganger het volgende slachtoffer, en voor je het weet kunnen we de deur niet meer uit zonder een harnas aan te trekken.
Voor hier weer het te voorspellen verhaal over hoe we geen autohaters mogen zijn en iedereen welkom moeten heten op dit forum voorbij komt: Daar heb ik nog eens goed over nagedacht. Deze in de samenleving steeds luider wordende ideeën komen niet voort uit autohaat, ze komen voort uit het besef dat de auto een veel te grote plaats in onze samenleving is gaan innemen. Autorijden wordt beschouwd als een recht, een noodzaak, en - om het punt van Bart over de leercurve nog eens zijdelings aan te halen - een vanzelfsprekendheid, ook wanneer je het eigenlijk gewoon niet zo goed kan. Ja, die leercurve - iedereen kent de uitspraak "autorijden leer je pas ná je examen" wel. In de tussentijd loopt dus alles en iedereen nodeloos gevaar. We accepteren verkeersdoden door iedereen maar "gewoon" in de auto te laten stappen, die auto onnodige hopen vermogen te geven en geen begrenzer te monteren (terwijl dat kinderlijk eenvoudig te regelen is, in veel gevallen is het een kwestie van bijstellen).
Autorijden is niet alleen enorm gevaarlijk, het kost de samenleving ook enorm veel geld. De milieuschade is enorm, steden worden er veel groter van, mensen worden minder gezond... jullie kennen het riedeltje wel. Als laatste nog een keer die leercurve: Fietsen is makkelijker, en heeft bergen voordelen ten opzichte van de auto. Mooi dat het kan hoor, ik doe het ook weleens. Wanneer het écht handiger is, zoals vorige week. Maar voor de rest: Waarom laten we die folklore niet los?
Laten we van 20 april anders gewoon Reclaim the Streets dag maken. Lijkt me een beter plan dan botspoppetje worden op de openbare weg. Met alleen een hoofd kan ik namelijk alsnog niet fietsen.
(12-Apr-2022, 06:57 AM)PietV* schreef: 20 april a.s. is het de dag van de fietshelm. Artsen zeggen: Gebruik je kop, zet een helm op!Ik heb nog een leuk filmpje voor je, wat wel op die artsen van toepassing is; het beschrijft wat er mis gaat wanneer je een incompleet beeld van een situatie hebt.
https://www.hersenstrijd.org/artsenvoorveiligfietsen/
https://www.nu.nl/binnenland/6194680/mee...tsers.html