12-Apr-2022, 11:42 AM
Overigens is het volledige rapport best leuk om te lezen.
Nu schaar ik de ligfietsers eerder onder de racefietsen dan onder de e-bikes, dus denk ik dat de kans op hersenletsel voor ligfietsers met/zonder helm weinig uitmaakt.
BTW, een hersenschudding is óók hersenletsel, voor het geval dat iedereen bij hersenletsel gelijk denkt aan schedelbasisfracturen... (Een hersenschudding is ook best ernstig, zeker als je hem negeert, maar toch een andere orde van grootte dan blijvende schade die je functioneren beperkt)
Verslag schreef:Slachtoffers op een gewone fiets en op een elektrische fiets hadden een significant lagere kans op hersenletsel bij het dragen van een helm. Voornamelijk oudere slachtoffers boven de 55 jaar op een elektrische fiets hadden een significant lagere kans op hersenletsel bij helmgebruik na een ongeval.
Bij een ongeval met een mountainbike en racefiets was de kans op hersenletsel bij helmgebruik niet significant verlaagd.
Nu schaar ik de ligfietsers eerder onder de racefietsen dan onder de e-bikes, dus denk ik dat de kans op hersenletsel voor ligfietsers met/zonder helm weinig uitmaakt.
BTW, een hersenschudding is óók hersenletsel, voor het geval dat iedereen bij hersenletsel gelijk denkt aan schedelbasisfracturen... (Een hersenschudding is ook best ernstig, zeker als je hem negeert, maar toch een andere orde van grootte dan blijvende schade die je functioneren beperkt)