12-Apr-2022, 12:32 PM
(12-Apr-2022, 11:39 AM)Roepers schreef: De meeste ongelukken met ernstig letsel zijn eenzijdig, aldus dit artikel op de site van de NOS
Uitgelicht uit dat artikel:
"De meeste fietsongelukken met ernstige gevolgen zijn eenzijdig, aldus VeiligheidNL. Dat houdt in dat er geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. In bijna de helft van de fietsongelukken was eigen gedrag de oorzaak, concludeert het kenniscentrum. Het ging dan bijvoorbeeld om rem- of stuurfouten."
Dat is natuurlijk best opmerkelijk. Ik zou hier toch een pleidooi willen houden voor een onderscheid tussen rechtopfietsers en ligfietsers. De kans dat ik met mijn ligfiets een fatale rem- of stuurfout maak acht ik met mijn defensieve rijstijl dicht bij nul. Terwijl ik met mijn e-bike al twee keer over de kop ben gegaan in een paar jaar tijd. Omdat een bijverschijnsel van mijn ziekte botontkalking is (kalkontbotting, volgens mijn buurvrouw), heb ik de e-bike inmiddels maar in de ban gedaan. Dat scheelt weer een fietshelm.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan