12-Apr-2022, 12:53 PM
(12-Apr-2022, 11:39 AM)Roepers schreef: De meeste ongelukken met ernstig letsel zijn eenzijdig, aldus dit artikel op de site van de NOS
Daar staat ook de oproep om een helm te gaan dragen. Piet is bepaald niet de enige die dat roept. Boos worden heeft geen zin.
Toch - juist boos worden (en ik heb niet eens op Piet geantwoord), omdat het altijd hetzelfde liedje is. Juist het feit dat er zoveel enkelzijdige ongevallen blijken te zijn laat me aan problemen met de fietsinfrastructuur denken, dus dit zou ik inderdaad serieus onderzocht willen zien. Je kunt het altijd van twee kanten bekijken: "O, ben je uit de bocht gevlogen? Stuurfout, en te hard reed je ook nog - eigen schuld!". Of je kunt vragen of die bocht wel anders zou moeten zijn (rare 90°-bochten in fietspaden hebben we allemaal al gezien, denk ik), zeker als je meenemt dat het fietsverkeer gemiddeld sneller wordt mede door de elektrische (snor-)fietsen.
(12-Apr-2022, 11:39 AM)Roepers schreef: Interessant is dat het deel van de elektrische fietsers met ernstig letsel met helm lager is dan bij de ongeëlektrificeerde.Daar staat dan weer tegenover: "Volgens het kenniscentrum liepen de slachtoffers die op een elektrische fiets reden meer risico op ernstig letsel dan slachtoffers op een gewone fiets." (bron: het NOS artikel)
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75