Het is inderdaad hoopvol dat het aantal verkeersdoden in 2021 is afgenomen. Maar de fietsers staan wederom met kop en schouders bovenaan. Met hoofdzakelijk éénzijdige geregistreerde ongevallen. Veel zegt men niet te weten, maar bij onderzoek bij éénzijdige ongevallen naar mens - voertuig - weg ligt de oorzaak voor meer dan 90% bij de mens. Dus bij de fietser. Met wil meer weten over specifieke oorzaken, maar dat is moeilijk te achterhalen en zal weinig verschuiving in de oorzaken opleveren.
Waren in 2020 610 verkeersdoden te betreuren, waarvan 229 fietsers en 195 automobilisten,
Waren in 2021 582 verkeersdoden te betreuren, waarvan 207 fietsers en 175 automobilisten.
Per gereden kilometer geen grote verschuiving. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/...keersdoden
Maar het aantal ernstige slachtoffers onder de fietsers is schrikbarend hoog, Met name het aantal met hersenletsel. Ik verzin het niet. Dat komt omdat de passieve veiligheidsmiddelen bij fietsers ontbreken. Nogmaals, ik ben niet voor een helmplicht, maar welk voor objectieve voorlichting. Dat is waar de neurologen over schrijven en spreken en daar kunnen we als fietsers niet omheen blijven draaien. Ook de Fietsersbond niet. Die bond haalt een ander aspect erbij om die fietsdoden en -gewonden goed te praten. Voor mij als fietser is elke dode of gewonde er al een te veel.
Ik begrijp ook niet de reacties op dit forum tegen objectieve informatie over een passief veiligheidsmiddel.
Als premiebetalers van de verplichte ziektekostenverzekering gaat een aanmerkelijk deel van dat geld naar fietsers die als verkeersslachtoffer moeten worden verzorgt, opgenomen in ziekenhuizen en revalidatiecentra. Voorkomen is beter dan genezen.
Waren in 2020 610 verkeersdoden te betreuren, waarvan 229 fietsers en 195 automobilisten,
Waren in 2021 582 verkeersdoden te betreuren, waarvan 207 fietsers en 175 automobilisten.
Per gereden kilometer geen grote verschuiving. https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/...keersdoden
Maar het aantal ernstige slachtoffers onder de fietsers is schrikbarend hoog, Met name het aantal met hersenletsel. Ik verzin het niet. Dat komt omdat de passieve veiligheidsmiddelen bij fietsers ontbreken. Nogmaals, ik ben niet voor een helmplicht, maar welk voor objectieve voorlichting. Dat is waar de neurologen over schrijven en spreken en daar kunnen we als fietsers niet omheen blijven draaien. Ook de Fietsersbond niet. Die bond haalt een ander aspect erbij om die fietsdoden en -gewonden goed te praten. Voor mij als fietser is elke dode of gewonde er al een te veel.
Ik begrijp ook niet de reacties op dit forum tegen objectieve informatie over een passief veiligheidsmiddel.
Als premiebetalers van de verplichte ziektekostenverzekering gaat een aanmerkelijk deel van dat geld naar fietsers die als verkeersslachtoffer moeten worden verzorgt, opgenomen in ziekenhuizen en revalidatiecentra. Voorkomen is beter dan genezen.