13-Apr-2022, 11:30 AM
(13-Apr-2022, 11:15 AM)PietV* schreef: Per gereden kilometer, de fietskilometers worden geschat, is fietser nog steeds 8 x dodelijker dan autorijden.
En per expositietijd? Dat lijkt me namelijk een veel betere parameter om te vergelijken - immers kom je met auto's ook sneller verder...
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel de goede vragen stellen (uit: https://nos.nl/artikel/2424910-meer-fiet...gt-dat-aan):
Citaat:[...]
Wat zijn mogelijk andere verklaringen voor de toename van het aantal fietsslachtoffers?
Van Garderen van de Fietsersbond is blij met het onderzoek van VeiligheidNL, maar plaatst ook een kanttekening. "We hebben betere ongevallencijfers nodig, betere analyses." Zo geven de meeste slachtoffers aan dat hun eigen gedrag de oorzaak was van het ongeval. Van Garderen vermoedt een enorme bias.
"Mensen overschatten vaak hun eigen rol. In systemen wordt te vaak vermeld dat het gaat om een eenzijdig ongeluk. Maar als een fietser moet uitwijken voor een auto en een lantaarnpaal raakt, in welke categorie komt zo'n ongeluk dan? Goed meten is goed weten", zegt Van Garderen. "Ik zou willen weten wat de infrastructuur op de plek van het ongeluk was."
Volgens Van Garderen is de fietsinfrastructuur niet berekend op het grote aantal fietsers, waardoor een stuurfout grote gevolgen kan hebben. "Er is te weinig, zoals we dat noemen, vergevingsgezinde infrastructuur. Als je tegen een metalen fietspaaltje botst, dan breek je misschien je heup, bij een rubberen paaltje niet. Of neem een fietspad waarbij de trottoirband recht omhoogloopt. Als je daartegenaan fietst, word je gelanceerd, bij een schuine gebeurt dat niet."
Ook Wijlhuizen mist data. "De toename kan ook komen doordat er meer fietsers door auto's worden aangereden, bijvoorbeeld als het aantal auto's zou zijn toegenomen. Voor onderzoekers is het een uitdaging om dat inzichtelijk te maken."
Ik ben het ermee eens dat elke overleden fietser er een teveel is - maar juist daarom moeten we vooral de oorzaken van de ongelukken aanpakken en pas dan de gevolgen. Een helm helpt misschien onder speciale omstandigheden tegen sommige hoofdletsels, maar elk ongeluk dat we kunnen voorkomen helpt zeker tegen alle vormen van letsel.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75