16-Apr-2022, 10:28 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Apr-2022, 10:44 AM door Martin van Mourik.)
(14-Apr-2022, 11:55 AM)Mercator schreef: De afstand tot de trapper: Bij een racefiets kan je door de hak op je trapper te zetten en de trapper helemaal naar beneden te duwen een schatting/beginpunt voor de juiste zadelhoogte krijgen. Werkt dit op een ligfiets net zo?
Ik rij sinds twee jaar op een challenge hurricane. De afstand van de trappers waar ik op uit ben gekomen is dat ze net 1 a 2 cm verder staan dan de gebruikelijke afstand van een gestrekt been met de hak op de trapper.
Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat ik op een ligfiets trap met een iets grotere hoek van de enkels dan op een rechtsopfiets. Deze houding helpt voorkomen dat mijn voeten van de trappers afglijden.
Aangezien de ligfiets bij jou de racefiets vervangt voor toertochten, zul je waarschijnlijk al vlot willen overstappen op klikpedalen. Waarschijnlijk laat je dan je voeten wat meer hangen, en kom je met de trapperafstand uit op de gebruikelijke afstand van gestrekt been met hak op trapper.
(14-Apr-2022, 07:35 PM)Mercator schreef: Ik zal eens kijken naar de zithoek als ik de nieuwe stoel heb. Vooral de vering wil ik wat harder maken, volgens mij kan ik die verstellen door aan de ring te draaien.Met die ring verstel je ook de hoogte van de zitting.
Verder kun je de zitting lager krijgen door de bout van de vering onder de zitting te verplaatsen naar het achterste gat.
Als ik het goed zie op je foto's dan zit die bout nu in de middelste van de vijf gaten.
Om de vering harder te maken moet je denk ik een hardere schokdemper hebben. Daar heb ik geen ervaring mee.