Welkom Mercator,
Vering is een vrij simpel iets. De juiste vering en de juiste veerdemping afstellen een wetenschap. De vering draagt het afgeveerde deel van de fiets, de rijder en de bagage. De sterkte van de veer bepaalt de veerweg. De demping de mate van weerstand bij inverende- en uitverende bewegingen.
De draairing op een telescoopveer regelt alleen de veervoorspanning. Schroef je de voorspanning op dan zal die veer later inveren. Wanneer de kracht op die veer groter is dan de voorspanning. Het karakter van die veer verandert niet.
De belangrijkste eigenschap van een veer is het verhogen van het comfort, maar die is nadelig voor de stabiliteit.
De belangrijkste eigenschap van een demper is het verhogen van de stabiliteit, maar remt de veerbewegingen.
https://www.motor.nl/techniek/techniek-v...ng-deel-i/
Vering is een vrij simpel iets. De juiste vering en de juiste veerdemping afstellen een wetenschap. De vering draagt het afgeveerde deel van de fiets, de rijder en de bagage. De sterkte van de veer bepaalt de veerweg. De demping de mate van weerstand bij inverende- en uitverende bewegingen.
De draairing op een telescoopveer regelt alleen de veervoorspanning. Schroef je de voorspanning op dan zal die veer later inveren. Wanneer de kracht op die veer groter is dan de voorspanning. Het karakter van die veer verandert niet.
De belangrijkste eigenschap van een veer is het verhogen van het comfort, maar die is nadelig voor de stabiliteit.
De belangrijkste eigenschap van een demper is het verhogen van de stabiliteit, maar remt de veerbewegingen.
https://www.motor.nl/techniek/techniek-v...ng-deel-i/