21-Apr-2022, 02:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Apr-2022, 02:56 PM door 365cycle.)
(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Ligfietsen waren altijd al een niche, en die niche is alleen maar kleiner geworden.Onbekend maakt onbemind. M'n vriendin had deze mate van comfort ook niet verwacht van een (tweedehands) open ligger, zeker niet voor het bedrag van een avondje uit eten voor 2. Overigens krijgen we er binnenkort mogelijk weer een ligfietser bij, m'n tante vroeg net advies over een M5
(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Snappen doe ik het niet: ik fiets fluitend 150km op een dag, tegen de wind in als het moet, en ik zie onderweg vooral ouderen op e-bikes of wielrenners die met een verkrampte trek op het gezicht hun ronde aan het fietsen zijn.... ondertussen vinden ze mij een rare gast (op mijn open tweewiel ligger :-) ).Klopt. Kortgeleden reed ik 2x38km enkele reis op een speed pedelec. Dat gaat op zich prima, maar m'n zitvlak vond dat al niet heel prettig. Valt natuurlijk op te lossen met kunstgrepen zoals een speciaal zadel en een zeembroek, maar in m'n DF reed ik zelfs comfortabel op het kale carbon (zonder ventisit).
Afgelopen maandag en dinsdag reed ik 498 km met de velomobiel en hoewel m'n bovenbenen behoorlijk gaar aanvoelden had ik verder écht nergens last van. Het comfort is ongeëvenaard, zelfs in de auto zit ik minder prettig over zo'n lange tijd (vermoedelijk omdat ik tijdens autorijden een vrij actieve houding heb, dus behoorlijk rechtop en hoofd van de hoofdsteun, maar toch).
(21-Apr-2022, 01:59 PM)Victor schreef: Het zij zo, maar wel jammer dat het steeds lastiger wordt om een ligfiets of onderdelen te kopen, en dat er bijna geen innovatie meer is. Misschien is dat anders voor velomobielen als niche binnen de niche.De ligfietswereld heeft mijns inziens altijd gedreven op een aantal enthousiastelingen die ook in die richting durfden te ondernemen. De jongsten van die (helaas vooral) mannen lopen nu tegen de pensioengerechtigde leeftijd of zitten daar tien jaar vandaan; de oudsten zijn al gepensioneerd. Je ziet wat er gebeurt wanneer wat jongere gasten er hun hart en ziel insteken: Daniel Fenn ontwierp de Evo K-serie, de DF, de Alpha 7, After 7 en nu de Alpha 9 serie, en ondanks dat het hele dure fietsen zijn verkoopt het gewoon heel goed.
Henning Tesch vind ik hier als dealer ook goed aan voldoen: Hij heeft een aanstelijke enthousiasme en een stukje zakelijk inzicht waarmee hij op zijn manier op kan boksen tegen het E-bike offensief dat door grote fabrikanten ingezet wordt.
Ligfietsen heeft een nieuwe lichting aan enthousiaste ondernemers nodig, en is gewoon niet groot genoeg om zonder enthousiaste promotie vooruit te komen. Dat laatste probeer ik hard aan te werken, onder andere door op een kleine 250 km van huis per fiets bij een klant te verschijnen. Ik doe dat niet vanuit het perspectief dat ik ligfietsen leuk vind, maar vanuit het perspectief dat fietsen een topalternatief is voor andere vervoersvormen zoals de auto, en ligfietsen binnen dat perspectief mijns inziens het "hoogst haalbare" is op - om het cirkeltje even rond te maken - o.a. het gebied van comfort.
Mijn vermoeden is dat ligfietsen nu even in een "dal" zit, en dat er een nieuwe piek gaat komen die hoger is dan de vorige.
De tijd zal het leren