22-Apr-2022, 02:45 PM
(22-Apr-2022, 02:24 PM)PietV* schreef: Het is weinig constructief denken om het gevaar wat fietsers aan hoofdletsel kunnen oplopen weg te schrijven naar inzittenden van een auto.Aangezien het leeuwendeel van hersenletsel bij fietsongevallen niet door een éénzijdig ongeval komt kan ik dit gewoon niet met je eens zijn. De automobilist is zich veel te weinig bewust van de kracht en overmacht die men heeft ten opzichte van andere verkeersdeelnemers.
Citaat:Helmplicht voor motorrijders, bromfietsers heeft positief bijgedragen aan het sterk verminderen van hoofdletsel.Motorrijders zijn kwetsbaar als tweewielers maar rijden ook nog eens snelheden gelijk aan, of harder dan, een auto. Beschermende kleding in zijn volledigheid zou mijns inziens verplicht mogen worden. Ook mét helm en kleding heb je geen enkele garantie dat je het ziekenhuis haalt, overigens.
Voor de bromfiets werd helmplicht effectief toen ze ook verplicht werden om tussen de, jawel, auto's te gaan rijden.
De grote gemene deler in al deze verkeersdeelnemers is ontmoetingen met automobielen, die de onveiligheid sterk vergroten.
Moet je dan automobielen gaan verbieden? Zeker niet, dat is absoluut geen haalbare kaart. Maar op plaatsen waar zij de weg moeten delen met andere typen verkeersdeelnemers, zijn passende maatregelen nodig om het voor die anderen veiliger te maken. En die plicht kan écht niet alleen bij de kwetsbaren gelegd worden, daar los je het volledige probleem niet mee op.