22-Apr-2022, 02:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Apr-2022, 02:55 PM door 365cycle.)
(22-Apr-2022, 02:24 PM)PietV* schreef: Uitgaande van een realistische schatting van 50.000 fietsongevallen per jaar, of gemiddeld 137 fietsongevallen per dag, is letsel, schade, arbeidsverzuim, arbeidsaanpassing en invaliditeit een zeer grote kostenpost. Daar gaat een groot deel van de premie ziektekostenverzekering naar toe. Plus eigen risico voor het slachtoffer.De ziektekostenverzekering is voor de overheid allang geen issue meer, problematisch maar helaas waar.
Als de verzekeraars zich hier keihard tegenaan zouden bemoeien, zou er een wetenschappelijk onderzoek komen naar de oorzaak van die fietsongevallen.
Onze fietspaden zijn leuk, maar zeker in de Randstad totaal niet ontworpen op de snelheden die er gereden worden nu veel daarvan bromfietspaden zijn, en op diverse punten evenmin geschikt voor de gevraagde capaciteit. Ook het gebrek aan eenduidigheid over voorrang is een probleem, evenals de trits (bijna-)ongelukken die ik zou krijgen als ik m.b.t. voorrang op m'n strepen zou gaan staan.
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar onderzoek dat aantoont dat de fietshelm ongelukken voorkomt, ipv het letsel verplaatst naar andere delen van het lichaam.
PS: Het dragen van een (wat zwaardere) helm vergroot in theorie zelfs de kans op een dwarslaesie; de kinetische energie die door de rug- en nekwervels opgevangen moet worden wordt namelijk groter. Laat zo'n dwarslaesie in de regel nu net een behoorlijke kostenpost zijn voor een verzekeraar. Een helm kan onder bepaalde omstandigheden zeker helpen, maar écht voorkomen is echt beter dan genezen.