22-Apr-2022, 03:36 PM
Heel veel argumenten die ik lees zijn achterhaald of voor een groot deel achterhaald.
Een fietshelm voorkomt geen ongelukken. Een fietshelm leidt niet tot roekelozer gedrag. Het invoeren van een helmplicht leidt tijdelijk tot grote afname van het aantal fietsers. Daarna een redelijk goed herstel. Een goede voorlichting tot acceptatie en draagvlak. Nauwelijks tot vermindering van fietsers.
Het grootste resultaat betreffende fietsveiligheid is te behalen door gedragsbeïnvloeding van fietsers. De fietser zelf is de grootste oorzaak van fietsongevallen. Een oud onderzoek, maar nog steeds actueel. Zie bladzijde 25.
https://swov.nl/nl/publicatie/frequentie...ongevallen
De infrastructuur voor fietsers kan ook beter en op black spots veel beter. Maar verkeersremmers op fietspaden nabij kruisingen, aansluitingen en rotondes blijven noodzakelijk. Veiligheidsbeginsel gaat voor vlotheidsbeginsel. De automobilist moet de tijd krijgen te kunnen handelen. Wijzen naar de automobilist lost niets op.
In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
Een lichte fietshelm weegt maar 190 gram. Haalt in de zomer de brandende zon van m'n kop en voert een verkoelende stroom lucht door de ventilatiesleuven over mijn kale schedel.
Ik ben tegen een helmplicht voor fietsers, maar vóór een goede voorlichting over het passief veiligheidsmiddel. Elke vermindering van hersenletsel is belangrijk. Daar doet de schuldvraag niets aan af.
Een fietshelm voorkomt geen ongelukken. Een fietshelm leidt niet tot roekelozer gedrag. Het invoeren van een helmplicht leidt tijdelijk tot grote afname van het aantal fietsers. Daarna een redelijk goed herstel. Een goede voorlichting tot acceptatie en draagvlak. Nauwelijks tot vermindering van fietsers.
Het grootste resultaat betreffende fietsveiligheid is te behalen door gedragsbeïnvloeding van fietsers. De fietser zelf is de grootste oorzaak van fietsongevallen. Een oud onderzoek, maar nog steeds actueel. Zie bladzijde 25.
https://swov.nl/nl/publicatie/frequentie...ongevallen
De infrastructuur voor fietsers kan ook beter en op black spots veel beter. Maar verkeersremmers op fietspaden nabij kruisingen, aansluitingen en rotondes blijven noodzakelijk. Veiligheidsbeginsel gaat voor vlotheidsbeginsel. De automobilist moet de tijd krijgen te kunnen handelen. Wijzen naar de automobilist lost niets op.
In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
Een lichte fietshelm weegt maar 190 gram. Haalt in de zomer de brandende zon van m'n kop en voert een verkoelende stroom lucht door de ventilatiesleuven over mijn kale schedel.
Ik ben tegen een helmplicht voor fietsers, maar vóór een goede voorlichting over het passief veiligheidsmiddel. Elke vermindering van hersenletsel is belangrijk. Daar doet de schuldvraag niets aan af.