22-Apr-2022, 03:43 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Apr-2022, 03:44 PM door 365cycle.)
(22-Apr-2022, 03:36 PM)PietV* schreef: De infrastructuur voor fietsers kan ook beter en op black spots veel beter. Maar verkeersremmers op fietspaden nabij kruisingen, aansluitingen en rotondes blijven noodzakelijk. Veiligheidsbeginsel gaat voor vlotheidsbeginsel. De automobilist moet de tijd krijgen te kunnen handelen. Wijzen naar de automobilist lost niets op.Door de verkeersremmer op het fietspad toe te passen ipv op de weg geef je te kennen achter het vlotheidsbeginsel voor de automobilist te staan. Daar gaat het mis; de automobilist heeft niet automatisch het recht op de hoogste snelheid. Mijns inziens zelfs het tegenovergestelde, want een auto in combinatie met hogere snelheid zorgt voor meer kinetische energie en dus meer gevaar.
In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
Je zegt het zelf al: In het verkeer vindt menselijk falen plaats en de zwakste deelnemer is meestal de dupe.
(22-Apr-2022, 03:36 PM)PietV* schreef: Een lichte fietshelm weegt maar 190 gram. Haalt in de zomer de brandende zon van m'n kop en voert een verkoelende stroom lucht door de ventilatiesleuven over mijn kale schedel.Mijn hoofd is evenmin zwaarbehaard (aan de bovenkant), maar ik geef toch de voorkeur aan zon en lucht direct op m'n huid. Ieder z'n ding.
(22-Apr-2022, 03:36 PM)PietV* schreef: Ik ben tegen een helmplicht voor fietsers, maar vóór een goede voorlichting over het passief veiligheidsmiddel. Elke vermindering van hersenletsel is belangrijk. Daar doet de schuldvraag niets aan af.Dan kunnen we elkaar toch de hand schudden. Op een snelle tweewieler zet ik vaak wél een helm op (racefiets, en destijds de M-Racer), net als dat ik m'n zoon leer een helm op te doen als we gaan "sportfietsen". Op de (non-E) bakfiets en in de velomobiel doe ik het nooit. Zolang de keus vrij blijft vind ik voorlichting over de voor- en nadelen een goede zaak.