23-Apr-2022, 01:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Apr-2022, 01:21 PM door 365cycle.)
(23-Apr-2022, 11:30 AM)berth9999 schreef: Zou het met de fietshelmplicht ook die kant op gaan?Zou goed kunnen, maar dat praat de manier waarop zeker niet goed, en het korte termijn effect (minder fietsers in plaats van de véél meer fietsers die we nodig hebben) is evenmin een gewenst gevolg.
(22-Apr-2022, 10:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Die helm is bedoeld om te voorkomen dat je niet één van de harde delen IN de auto gaat raken met je hoofd.
(22-Apr-2022, 11:05 PM)Roepers schreef: Ik denk eigenlijk dat Piet gelijk heeft.Piet heeft grotendeels gelijk; de auto is voor de inzittenden heel veel veiliger gemaakt dan die vroeger was. Bij mijn "aannemersbusje" (die waarvan ik de airbags hoogstpersoonlijk getest heb) braken de motor en versnellingsbak zelfs aan de bovenkant los, om onder de carrosserie uit te komen; dit om te voorkomen dat ik geplet werd tussen de grote bestelbus achter me en het door een Mercedes E-klasse tegengehouden motorblok voor me.
Autogordels en airbags zorgen ervoor dat de kans op letsel van degenen die in de auto zitten lager zijn dan van fietsers.
Dat niet alleen; ook voor mensen búiten de auto wordt de auto veiliger gemaakt. Er zijn heel wat auto's met allerlei systemen die er bijvoorbeeld voor zorgen dat de motorkap omhoog komt wanneer een aanrijding met een voetganger of fietser gedetecteerd wordt, om de kans op een harde aanvaring met de voorruit tegen te gaan. M'n laatste grote auto van de zaak had op de snelweg eerder in de smiezen dat er voor me een aanrijding ging plaatsvinden dan ik; de alarmlichten gingen aan, de gordel werd aangetrokken en de auto ging uit zichzelf keihard afremmen.
Allemaal prachtig, als we onszelf daarmee niet rijk rekenen. Die aannemersbus was een zware bestelbus met 96 kilowatt motorvermogen; kwam prima vooruit maar echt snel was het niet. De motor die ik erin had liggen was de op één na krachtigste die destijds leverbaar was (volgens mij was er ook nog een 110 kw versie). De auto met het noodremsysteem had de allersterkste motorisering: 150 kilowatt (uit een viercilinder diesel!) op 1500 kg, ipv de 1900 kg van de bus. Die auto was serieus snel: ik ben er weleens mee van Berlijn naar huis gereden met kruissnelheden van tussen de 180 en 230 km/h. En niet alleen de topsnelheid was hoog; als je je voet neerzette werd je in iedere versnelling heftig in je stoel gedrukt. Ik heb het nooit gedaan, maar ik weet zeker dat ik hier in de wijk meer dan 120 km/h zou kunnen halen met die auto. En dan is het nog een dieseltje; voelt rap, maar is helemaal niets vergeleken bij een moderne elektrische auto als een Tesla. Kijk dit even:
Dit is gewoon een straatauto. Legaal voor Jan en alleman, zolang je 'm maar kan betalen. Extreem duur is ie ook niet: Iedere serieuze directeur kan deze auto in overweging nemen zonder dat aandeelhouders er raar van opkijken. Het zou er trouwens nog veel indrukwekkender uitzien als dit in de bebouwde kom zou gebeuren. En dat kan gewoon he, dus zijn er ook mensen die het doen.
Daarnaast had de bus een beperkte set aan knoppen om de verwarming, radio en nog wat zaken in te stellen. De snelle auto had een touchscreen waar je zelfs naar moest kijken om de verwarming een graadje hoger of lager te zetten. Zelfde geldt voor bovenstaande Tesla. Waar mijn luxe dieseltje de auto min of meer tussen strepen kon houden kan die Tesla echt semi-autonoom rijden; het is totaal niet ingewikkeld om te zorgen dat die auto in de bebouwde kom gewoon niet harder kán dan 30 of 50 (afhankelijk van wat ter plekke toegestaan is). Dat doen we echter niet.
We maken de auto dus "veiliger"; ze worden ook véél sneller en we laten de verantwoording liggen bij de bestuurder. Zowel de bestede als de uitgeoefende energie groeit door tot in het extreme.
Van mij mag het hoor, maar dan verwacht ik dus wel dat de nodige maatregelen genomen worden; auto's zoveel mogelijk úit de bebouwde kom. Dan blijf ik dus zoveel mogelijk weg van de snelweg, en heb ik er geen last van.