25-Apr-2022, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2022, 12:24 PM door Bacchus.)
(25-Apr-2022, 10:16 AM)PietV* schreef: Veiligheid is het voornaamste beginsel in het verkeer. Dat merken we als fietsers alle dagen als eerste als anderen fouten maken of zich horkerig gedragen.Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat onze wegen in de eerste plaats ingericht worden op een vlotte afhandeling van het autoverkeer. Met name voor fietsveiligheid lijkt het denkproces op te houden bij "vrijliggend fietspad" of alternatief "fietsstrook", waarbij fietspaden vaak meer op een trottoir lijken dan op een rijbaan.
Citaat:Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden.Dat vind ik ook niet zo gek: Er wordt heel veel gefietst in Nederland. Daarbij vindt, in tegenstelling tot veel autoverkeer, vrijwel al het fietsverkeer plaats in behoorlijk ingewikkelde situaties. Daarbij is de infrastructuur deels gedeeld met autoverkeer en overigens veel minder gestandaardiseerd en uitontwikkeld dan infrastructuur gericht op automobilisten. Ik denk dus dat met een goed uitgedachte en complete standaard, die universeel toegepast wordt een behoorlijke winst te behalen is.
[...]
Bij 80 tot 90% van de ongevallen bij fietsers ligt de (mede)oorzaak bij de fietser. Gedragsbeïnvloeding is het belangrijkste. Daar hoort voor de fietser ook de verlichting bij. Met verbetering van de infrastructuur valt maar beperkt winst te behalen. Dat geldt ook voor het voertuig.
Zo zijn fietspaden en hun omgeving vaak bezaaid met vaste en mobiele obstakels, kloppen breedtes en boogstralen niet en lopen fietspaden vaak vlak langs heggen en gevels waardoor het zicht naar/van zijwegen slecht is.
(25-Apr-2022, 10:55 AM)Mercator schreef: Wat denken jullie? Op een ligfiets zal je sneller achterover vallen dan voorover lijkt mij.Ik zou verwachten dat je op een tweewielige of delta-ligfiets vrijwel universeel opzij valt. Tadpoles en vierwieligen lijken me heel veel stabieler maar dat zal uiteindelijk ook eerder naar opzij dan voor- of achterover neigen.