25-Apr-2022, 02:04 PM
(25-Apr-2022, 12:22 PM)Bacchus schreef: Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat onze wegen in de eerste plaats ingericht worden op een vlotte afhandeling van het autoverkeer. Met name voor fietsveiligheid lijkt het denkproces op te houden bij "vrijliggend fietspad" of alternatief "fietsstrook", waarbij fietspaden vaak meer op een trottoir lijken dan op een rijbaan.Behalve mijn praktijkvoorbeeld een stukje omhoog; Fraai verwoord, niets meer aan toe te voegen
Citaat:Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden. [...]Dat vind ik ook niet zo gek: Er wordt heel veel gefietst in Nederland. Daarbij vindt, in tegenstelling tot veel autoverkeer, vrijwel al het fietsverkeer plaats in behoorlijk ingewikkelde situaties. Daarbij is de infrastructuur deels gedeeld met autoverkeer en overigens veel minder gestandaardiseerd en uitontwikkeld dan infrastructuur gericht op automobilisten. Ik denk dus dat met een goed uitgedachte en complete standaard, die universeel toegepast wordt een behoorlijke winst te behalen is.
Zo zijn fietspaden en hun omgeving vaak bezaaid met vaste en mobiele obstakels, kloppen breedtes en boogstralen niet en lopen fietspaden vaak vlak langs heggen en gevels waardoor het zicht naar/van zijwegen slecht is.
(25-Apr-2022, 12:22 PM)Bacchus schreef: Ik zou verwachten dat je op een tweewielige of delta-ligfiets vrijwel universeel opzij valt. Tadpoles en vierwieligen lijken me heel veel stabieler maar dat zal uiteindelijk ook eerder naar opzij dan voor- of achterover neigen.Klopt, een tadpole trike kiept veel sneller dan ik vantevoren eigenlijk verwacht had. Als je er eenmaal aan gewend bent is dat echter makkelijk op te vangen en/of voorkomen. Daarover binnenkort overigens meer
(25-Apr-2022, 10:55 AM)Mercator schreef: Wat denken jullie? Op een ligfiets zal je sneller achterover vallen dan voorover lijkt mij.Hangt er vanaf. Bij hard remmen op een fiets met onderstuur ben ik weleens onvrijwillig via de voorkant afgestapt. Stond dus rechtop, de fiets ging gelukkig langs me heen