10-May-2022, 04:03 PM
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: De discussie over de prijs van de velomobiel staat vooruitgang in de weg. Maar van de week realiseerde ik mij ineens dat voor de prijs waarvoor ik nu een tweedehands Quest aanschaf, krijg ik een geweldige tweedehands fiets, maar voor dezelfde prijs zou ik een vrij waardeloze tweedehands auto kunnen kopen.Herkenbaar. Daarnaast is een tweedehands auto zodra je 'm naar buiten gereden hebt al 10% minder waard. Momenteel is een splinternieuwe velomobiel die op voorraad staat én nog niet verkocht is misschien wel duurder dan een nieuwe bestellen, want dan hoef je niet te wachten.
Vergeet daarnaast de kilometerkostprijs van een auto niet. Tot voor kort reed ik een 15 jaar oude Smart. Zelfs met dat gebakje was ik 25 cent per kilometer kwijt; dat is inclusief zelf sleutelen, de aanname dat het ding niet écht stuk gaat én in maar liefst vijf jaar afgeschreven zou kunnen worden.
De Milan was veel duurder in aanschaf, maar ook nieuw. Het gedane onderhoud is de afgelopen 5000 km beperkt tot 4 binnenbandjes (die ik vermoedelijk ook nog had kunnen plakken) en 2 buitenbanden; 86 euro totaal.
Ga je bekijken wat ik verder allemaal moet vervangen, dan zijn nieuwe cassette, ketting en schakelkabels (corrosie) het voornaamst, zo'n €300 per (dit keer hopelijk) 15.000 km.
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: Qua gezondheid en bewegen zal ik het allemaal nog moeten gaan ervaren. Mijn toppunt van futloosheid was dat ik twee jaar lang de sportschool heb betaald omdat ik de energie niet had om uit te zoeken hoe ik op moest zeggen.Grappig, in bovenstaande TEDx talk zit een vergelijkbare passage
(10-May-2022, 02:44 PM)Bart Verbeek schreef: Gelukkig hebben ze een paar wielen onder de ligfiets van de sportschool gezet, zodat ik er nu mee naar buiten kan.Haha