14-May-2022, 10:06 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-May-2022, 10:07 PM door 365cycle.)
(13-May-2022, 09:27 AM)PietV* schreef: Dat een voorvork, inclusief stuurbuis, niet bestand tegen een noodstop is onzin. Tenzij van inferieure kwaliteit.
(14-May-2022, 07:42 PM)ZoefZoef schreef: Kennelijk was de betreffende M5 voorvok van inferieure kwaliteit.
[...]
Een andere fiets met zo'n voorvork heb ik kapotgereden tegen een paaltje. Die voorvork was ook verbogen op datzelfde punt.
Zelfs de beste fabrikanten maken weleens een foutje. De carbon voorvork van m'n vroegere Colnago is ooit gewoon geknapt tijdens aanremmen van een bocht. Ik hoorde een droge tik, en ineens was het net alsof ik een lekke voorband had. Alleen was die niet lek. Snapte het even niet, tot ik merkte dat ik het voorwiel een stukje opzij kon draaien zonder dat het stuur mee ging.
Leverancier begon eerst over mijn gewicht, maar toen ik eens grafisch uitlegde wat er met m'n gebit gebeurd zou zijn als niet één van de twee pootjes gebroken was, maar allebei, werd het onder garantie perfect opgelost (splinternieuwe voorvork).
Hoewel ik vermoed dat het bij die Colnago een productiefoutje (en dus exemplarisch) was, voelde ik me daarna niet fijn meer op die fiets en heb ik 'm verkocht. Daarna kwam de laatste racefiets voor ik kennis maakte met het fenomeen M5
In hindsight vermoed ik dat er een vrij grote plek in de voorvork heeft gezeten waar de epoxy niet goed in het materiaal is getrokken.