20-May-2022, 02:56 PM
Het frame van een open fiets bevat niet zoveel materiaal, dus is de winst qua gewicht absoluut kleiner. In de bukfietswereld kan een modern stalen frame zo'n 1.200 g wegen, een carbon frame 600 g. Dat scheelt op zich de helft. Het frame is alleen een relatief klein deel van de fiets. Een volledige fiets weegt minstens 5,5 kg in carbon en dan waarschijnlijk 6,2 kg in staal. Niet iets waar een recreatieve fietser merkbaar harder van gaat rijden.
Een velomobiel is andere koek, die zelfdragende carrosserie bepaalt misschien wel driekwart van het leeggewicht, dan is de helft* opeens veel minder.
Van de andere kant: gewicht zit alleen tegen bergop en bij accelereren, op constante snelheid op het vlakke is het effect (theoretisch) nul.
* Ga ik gemakshalve van dezelfde verhouding staal-carbon uit voor glas-carbon.
Een velomobiel is andere koek, die zelfdragende carrosserie bepaalt misschien wel driekwart van het leeggewicht, dan is de helft* opeens veel minder.
Van de andere kant: gewicht zit alleen tegen bergop en bij accelereren, op constante snelheid op het vlakke is het effect (theoretisch) nul.
* Ga ik gemakshalve van dezelfde verhouding staal-carbon uit voor glas-carbon.