(08-Oct-2017, 11:19 AM)PietV* schreef: Die laatste graden voor volledig strekking zetten geen zoden meer aan de dijk.
Dag Piet, je hoeft het niet eens zelf te ondervinden (alhoewel dat wel beter is voor je eigen ervaring), maar als je de roeifietsbeweging op video's bestudeert, zoals hier en hier, dan zie je dat menig geoefende roetser wel de benen volledig strekt.
Alleen degenen die nog vóór het einde van de volledige slag expres de terughaalslag inzetten, die m.a.w. korte snelle slagen maken, strekken hun benen niet volledig uit. Ook dat is te zien op de video's. Maar dat doet dus lang niet iedereen.
Volgens mij komt dat deels omdat aan het eind van de slag de weerstand bij een krachtige slag (of een lage versnelling) snel afneemt door de toegenomen snelheid tijdens de slag. En deels omdat er op een roeifiets sprake is van een omgekeerd hoogteverschil is ten opzichte van roeimachines en roeiboten: de onderbenen zijn op een roeifiets in gestrekte toestand hoger gepositioneerd; op een roeimachine en in een roeiboot zit men op een bankje en staan de voeten lager in beugels op de bodem, dus de benen zijn daardoor moeilijker geheel te strekken. Dat is mijn veronderstelling; ik heb te lang geleden echte roeiervaring om dit hard te maken.
Tijdens mijn proefritten heb ik kilometerslang beide slagen geprobeerd, en merkte dat die volledige slag uiteindelijk meer voldoening geeft omdat die langer vol te houden is (ook door het rustmoment). Ik denk dus dat dit wel kenmerkend is voor de roeifietsbeweging. Nogmaals, check de rowingbike-video's maar eens. Ben benieuwd of dit helpt in je meningsvorming.
Groet,
Marc
Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL
Marc
Ligfietsen: RaptoBike Low Racer, Velomobiel.nl Quest, M5 Carbon High Racer, InterCityBike DF XL