De DNM type DV22 is een achterveer van het type schroefveer met hydraulische demper. De demper is vanaf fabriek afgedicht. Als de demper lek is, is het einde veerelement. Zonder demper is het actie - reactie.
Dat beïnvloed ook de stuurgeometrie. Hoe dieper de achterzijde inzakt, hoe groter de langshellingshoek of caster van het balhoofd. De naloop wordt groter en de fiets gaat minder flitsend sturen. Bij de uitverende reactie het omgekeerde. Met een ongedempte schroefveer verandert dat stuurkarakter dus voortdurend.
Het voordeel van de DNM DV 22 is dat je de veer voorspanning kunt instellen op het gewicht van de rijder + bagage. Ga je over op "houtblokvering", dan zal je zelf de ideale hoogte achter moeten instellen op de stuurgeometrie aan de voorzijde. Voor fietsen met een korte wielbasis luistert dat wat naukeuriger.
Zelf rij ik op een Nazca Fuego L met een wielbasis van 127 cm. Ik lig ussen de wielen. Achter een DNM MM-22AA, met instelbare veer voorspanning en demping. Die demping staat stevig afgesteld. De vering merk ik alleen bij slecht wegdek en kuilen. Die neemt ie vloeiend. Met het rode draaiknopje stel je de demping in.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze...3-217-5592
Dat beïnvloed ook de stuurgeometrie. Hoe dieper de achterzijde inzakt, hoe groter de langshellingshoek of caster van het balhoofd. De naloop wordt groter en de fiets gaat minder flitsend sturen. Bij de uitverende reactie het omgekeerde. Met een ongedempte schroefveer verandert dat stuurkarakter dus voortdurend.
Het voordeel van de DNM DV 22 is dat je de veer voorspanning kunt instellen op het gewicht van de rijder + bagage. Ga je over op "houtblokvering", dan zal je zelf de ideale hoogte achter moeten instellen op de stuurgeometrie aan de voorzijde. Voor fietsen met een korte wielbasis luistert dat wat naukeuriger.
Zelf rij ik op een Nazca Fuego L met een wielbasis van 127 cm. Ik lig ussen de wielen. Achter een DNM MM-22AA, met instelbare veer voorspanning en demping. Die demping staat stevig afgesteld. De vering merk ik alleen bij slecht wegdek en kuilen. Die neemt ie vloeiend. Met het rode draaiknopje stel je de demping in.
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anze...3-217-5592