15-Oct-2017, 05:16 AM
Nederland heeft in het buitenland het imago van een land met een (bijna) perfecte fiets infrastructuur. Veel social-media "vrienden" van me willen graag eens naar Nederland komen fietsen in verband met de vele kilometers "hemels glad asfalt". Helaas is de realiteit toch regelmatig net even iets anders.
Hier in Zeeuws Vlaanderen worden momenteel weer heel wat vierkante meters asfalt neergelegd. Voornamelijk voor de automobilisten natuurijk.
Zo wordt in de N258 ter hoogte van Absdale een extra rotonde gelegd waarvan eigenlijk niemand echt weet wat het nut is. Komt er een extra landbouwweg naast te liggen en om de gemoederen te sussen 2 km nieuw fietspad (weliswaar asfalt) dat niet op andere fietspaden aansluit. Fietsers komen van de landbouwweg op het fietspad en moeten na 2 km terug op de landbouwweg rijden.
Ook langs de N258 (Tussen derde verkorting en drieschouwen bij Axel) is enkele jaren geleden een stuk fietspad vernieuwd. Het asfalt is vervangen door beton met een fijn ribbeltjes profiel. Wie daar onderuit gaat ondervind een rasp effect op zijn of haar huid. Ik heb hier al een paar pijnlijke voorbeelden van gezien en dit stuk fietspad wordt dan ook door veel fietsers gemeden. De meesten rijden over de ventweg die ernaast ligt, ondankt dat het om een verplicht fietspad gaat.
Reactie van locale en provinciale overheid: Dat beton is een stukje perfecte verharding voor fietspaden!
Wat ze bedoelen is goedkope verharding!
Meest recentelijk wordt de N62 (tractaagweg) van Terneuzen naar Zelzate onderhanden genomen. Van 2 baans naar 4 baans. En hebben we een nieuw stukje fietspad bij gekregen bij Westdorpe. Verhard met stoeptegels! Wel asfalt voor een 4 baans autoweg in ZeeVla (!) maar extra asfalt voor fietsers kan er niet van af.
Een wat ouder voorbeeld:
Langs de Emmabaan tussen Koewacht en Drie Hoefijzers ligt ook nog een fietspad traject verhard met stoeptegels. Voor het grootste gedeelte slechts 3 a 4 tegels breed en veel tegels liggen los. Het is een weg die veel gebruikt wordt door toerfietsers, scholieren en ouderen organisaties om te gaan fietsen, maar gemeente vind het niet noodzakelijk om het fietspad breder te maken (de ruimte is er) en te asfalteren.
Kortom, hier in Oost-Zeeuws Vlaanderen hebben we best wel mooie fietspaden en -trajecten. Maar op veel locaties schort er nog wel het een en ander aan. En veel buitenlandse fiets-toeristen (belgen even niet meegerekend) verbazen zich hier vaak over de vele stukken slecht of ontbrekend fietspad terwijl ze een compleet ander beeld hadden van fietsen in Nederland.
Hoe is het met de fiets infrastructuur in jullie regio's gesteld en de instelling van de overheid naar fietsers / fietsen toe?
Hier in Zeeuws Vlaanderen worden momenteel weer heel wat vierkante meters asfalt neergelegd. Voornamelijk voor de automobilisten natuurijk.
Zo wordt in de N258 ter hoogte van Absdale een extra rotonde gelegd waarvan eigenlijk niemand echt weet wat het nut is. Komt er een extra landbouwweg naast te liggen en om de gemoederen te sussen 2 km nieuw fietspad (weliswaar asfalt) dat niet op andere fietspaden aansluit. Fietsers komen van de landbouwweg op het fietspad en moeten na 2 km terug op de landbouwweg rijden.
Ook langs de N258 (Tussen derde verkorting en drieschouwen bij Axel) is enkele jaren geleden een stuk fietspad vernieuwd. Het asfalt is vervangen door beton met een fijn ribbeltjes profiel. Wie daar onderuit gaat ondervind een rasp effect op zijn of haar huid. Ik heb hier al een paar pijnlijke voorbeelden van gezien en dit stuk fietspad wordt dan ook door veel fietsers gemeden. De meesten rijden over de ventweg die ernaast ligt, ondankt dat het om een verplicht fietspad gaat.
Reactie van locale en provinciale overheid: Dat beton is een stukje perfecte verharding voor fietspaden!
Wat ze bedoelen is goedkope verharding!
Meest recentelijk wordt de N62 (tractaagweg) van Terneuzen naar Zelzate onderhanden genomen. Van 2 baans naar 4 baans. En hebben we een nieuw stukje fietspad bij gekregen bij Westdorpe. Verhard met stoeptegels! Wel asfalt voor een 4 baans autoweg in ZeeVla (!) maar extra asfalt voor fietsers kan er niet van af.
Een wat ouder voorbeeld:
Langs de Emmabaan tussen Koewacht en Drie Hoefijzers ligt ook nog een fietspad traject verhard met stoeptegels. Voor het grootste gedeelte slechts 3 a 4 tegels breed en veel tegels liggen los. Het is een weg die veel gebruikt wordt door toerfietsers, scholieren en ouderen organisaties om te gaan fietsen, maar gemeente vind het niet noodzakelijk om het fietspad breder te maken (de ruimte is er) en te asfalteren.
Kortom, hier in Oost-Zeeuws Vlaanderen hebben we best wel mooie fietspaden en -trajecten. Maar op veel locaties schort er nog wel het een en ander aan. En veel buitenlandse fiets-toeristen (belgen even niet meegerekend) verbazen zich hier vaak over de vele stukken slecht of ontbrekend fietspad terwijl ze een compleet ander beeld hadden van fietsen in Nederland.
Hoe is het met de fiets infrastructuur in jullie regio's gesteld en de instelling van de overheid naar fietsers / fietsen toe?
Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20