15-Oct-2017, 03:54 PM
(15-Oct-2017, 09:47 AM)Niels van der Wal schreef: [...]
Als mensen van buiten Nederland zo hoog opgeven van onze fietsinfra, dan moet het daar heel slecht zijn en onze reclame moet goed werken. Algemeen denk ik dat fietsinfra er is omdat het moet, niet omdat het bij fietsers moet passen.
Dat is b.v. voor Duitsland zeker van toepassing - wat ik in steden als Bonn of Hamburg gezien heb (gelukkig altijd als voetganger of vanuit de auto) zijn nachtmerries, maar geen fietspaden. Smal, vaak gemeenschappelijk met voetgangers, volgeplempt met afvalbakken, palen en andere mooie obstakels en dergelijken meer... Buiten de steden heb ik in Nedersaksen (ben de afgelopen jaren een paar keer vanaf Nieuweschans of Emmen naar Oldenburg gereden) ook niet veel goeds gezien - erg geliefd zijn enkelzijdige tweerichtingsfietspaden ter breedte van wat hier net voor een enkel fietspad doorgaat. Die heb ik dus ook best vaak genegeerd omdat het met tegenliggers gewoon niet veilig te doen was (met VM of aanhanger was er geen denken aan geweest...).
Enig voordel wat er in Duitsland tot nu toe was is de wetgeving - om een fietspad verplicht te maken moet er aangetoond zijn dat op de rijbaan "bijzondere gevaren" zijn. Dat wordt weliswaar door de meeste gemeentes genegeerd, maar om die reden is inmiddels ook menig bord "verplicht fietspad" voor de rechter gesneuveld...
Maar goed, op deze basis snap ik wel waarom veel Duitsers zo'n hoge mening van de fietspaden hier hebben, ook al is "beter" nog lang niet hetzelfde als "goed"...
Cheerio,
Thomas
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75