16-Oct-2017, 08:40 AM
Afgelopen vakantie voor het eerst gefietst in het buitenland: in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland. Op de gewone fiets (randonneur met dunne bandjes) weliswaar.
In Frankrijk werd ik blij verrast! Veel meer (wel vrij smalle) fietspaden en -stroken in de steden dan dat ik me herinnerde en mooie, veilige fietsroutes buiten de stad. Ik heb daar met name langs de Doubs en in de omgeving van Besançon gefietst. Opvallend vond ik dat het (brede) fietspad langs de Doubs een maximum snelheid had van 20 km/u, waarschijnlijk omdat het een gecombineerd fiets/voetpad was. Maar het was breed en goed geasfalteerd en de verschillende verkeersdeelnemers hadden geen last van elkaar. Op wegen waar auto's en fietsers de weg deelden stonden ook speciale borden die daarvoor waarschuwden. Het kan zijn dat deze route zo goed was verzorgd omdat deze onderdeel uitmaakt van de EuroVelo 6 maar ik was in ieder geval tevreden!
Daarna in Zwitserland heb ik maar één langs tocht gemaakt en dat was in het Rhonedal. Deze viel me nogal tegen en was in de omgeving van Sion. Hier heb ik nagenoeg geen fietspaden gezien buiten het pad langs de Rhone (onderdeel van de Rhone route). Dit pad was af en toe nogal slecht (veel gravel en ongelijk). Op de terugweg ben ik dwars door Sion gereden en dat was best gevaarlijk, met name de toegangswegen naar de stad.
In Duitsland heb ik het nodige langs de Moesel gefietst en ook meer in de heuvels eromheen. Het pad langs de Moesel was prima maar in de "binnenlanden" waren geen fietspaden te bekennen. Overigens heb ik die daar ook niet echt gemist, genoeg mooie kleine weggetjes en de automobilisten houden inderdaad goed rekening met je.
Wat me wel opviel, zowel in Zwitserland als in Duitsland dat de paden die ze daar als "fietspad" bestempelen, dat predikaat in mijn ogen niet altijd verdienen. Vaak alleen bedekt met losse gravel/grind, soms behoorlijk steil en niet echt geschikt voor dunne bandjes. Meer voor mountainbikes... Daarom kwam ik toch een aantal keer op hoofdwegen terecht die ik liever wilde mijden.
Ook in Nederland kom ik met regelmaat dat soort "fiets"paden tegen... Van het voorjaar nog een pad rondom "het middelpunt van Nederland" op de Veluwe, met knooppuntbordjes bewegwijzerd. Dit pad verdiende naar mijn idee nog niet eens de aanduiding "ruiterpad", zo slecht en mul. Heb toen zelfs enkele stukken moeten lopen omdat ik er niet doorheen "geploegd" kwam!
Maar al met al denk ik dat wij het in NL over het algemeen echt wel getroffen hebben met de fietsinfrastructuur.
In Frankrijk werd ik blij verrast! Veel meer (wel vrij smalle) fietspaden en -stroken in de steden dan dat ik me herinnerde en mooie, veilige fietsroutes buiten de stad. Ik heb daar met name langs de Doubs en in de omgeving van Besançon gefietst. Opvallend vond ik dat het (brede) fietspad langs de Doubs een maximum snelheid had van 20 km/u, waarschijnlijk omdat het een gecombineerd fiets/voetpad was. Maar het was breed en goed geasfalteerd en de verschillende verkeersdeelnemers hadden geen last van elkaar. Op wegen waar auto's en fietsers de weg deelden stonden ook speciale borden die daarvoor waarschuwden. Het kan zijn dat deze route zo goed was verzorgd omdat deze onderdeel uitmaakt van de EuroVelo 6 maar ik was in ieder geval tevreden!
Daarna in Zwitserland heb ik maar één langs tocht gemaakt en dat was in het Rhonedal. Deze viel me nogal tegen en was in de omgeving van Sion. Hier heb ik nagenoeg geen fietspaden gezien buiten het pad langs de Rhone (onderdeel van de Rhone route). Dit pad was af en toe nogal slecht (veel gravel en ongelijk). Op de terugweg ben ik dwars door Sion gereden en dat was best gevaarlijk, met name de toegangswegen naar de stad.
In Duitsland heb ik het nodige langs de Moesel gefietst en ook meer in de heuvels eromheen. Het pad langs de Moesel was prima maar in de "binnenlanden" waren geen fietspaden te bekennen. Overigens heb ik die daar ook niet echt gemist, genoeg mooie kleine weggetjes en de automobilisten houden inderdaad goed rekening met je.
Wat me wel opviel, zowel in Zwitserland als in Duitsland dat de paden die ze daar als "fietspad" bestempelen, dat predikaat in mijn ogen niet altijd verdienen. Vaak alleen bedekt met losse gravel/grind, soms behoorlijk steil en niet echt geschikt voor dunne bandjes. Meer voor mountainbikes... Daarom kwam ik toch een aantal keer op hoofdwegen terecht die ik liever wilde mijden.
Ook in Nederland kom ik met regelmaat dat soort "fiets"paden tegen... Van het voorjaar nog een pad rondom "het middelpunt van Nederland" op de Veluwe, met knooppuntbordjes bewegwijzerd. Dit pad verdiende naar mijn idee nog niet eens de aanduiding "ruiterpad", zo slecht en mul. Heb toen zelfs enkele stukken moeten lopen omdat ik er niet doorheen "geploegd" kwam!
Maar al met al denk ik dat wij het in NL over het algemeen echt wel getroffen hebben met de fietsinfrastructuur.