In Appingedam, Delfzijl en Bedum worden fietsers op rotondes consequent in de bebouwde kom buiten de voorrang gehouden. Bij Zijldijk is een nieuw fietspad aangelegd langs de weg naar Uithuizen. Bij Zijldijk loopt het fietspad onder het viaduct van de N46 door. Bij de op- en afritten maakt het fietspad een wijde bocht van de begeleidende weg af en krijgt de afrit voorrang. Dat gebeurt dus voor en na het viaduct. Ik was zo geërgerd dat ik mijn fietsroutes zo gewijzigd heb dat ik daar niet meer langs hoef. Delfzijl heeft een dodelijk fietspaalje opgesteld midden op een smal fietspad in een bocht naar een sluis naast de kast van de slagboom. Die kast dwingt je bijna het paaltje vol te raken. Ik heb net een melding gedaan op het meldpunt van de fietsersbond.
Bij Noordlaren op de Hondsrug en het dal van de Drentsche Aa verbaas ik mij over de slechte staat van fietspaden. Het zijn smalle fietspaadjes naast zandwegen en het schijnen ooit schelpenpaadjes te zijn geweest (bijvoorbeeld de Beslotenveense Weg). Het lijkt erg lang geleden te zijn geweest dat er een nieuwe lading schelpen overheen is gegaan. De kruisingen met zandwegen zijn erg rul. Toen ik deze zomer achter een groepje wat oudere elektrisch fietsers aanreed (inhalen is daar geen optie) verbaasden die zich ook over de slechte toestand van de fietspaden aldaar. De LF 14 saksenroute loopt daar ook. en loopt daar zelfs over een rulle zandweg (bij de Pollse laan). Dan zijn de fietspaden op het Hogeland beter. Wat ook bij mij irritatie oproept zijn de plekken waar het fietspad van links naar rechts (of vice versa) van de rijbaan gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat deze oversteken het veiligheidsvoordeel voor de fietsers te niet doen en dat de fietspaden er dan alleen nog maar toe dienen om de automobilist vrij baan te geven. Ik ken een oversteek in de Tolweg ten zuiden van Appingedam waar men het had kunnen omdraaien: Fietspad recht door en het autoverkeer kruist met twee haakse bochten het fietspad. Helaas maakt nu het fietspad de haakse bocht en dienen de fietsers aan het autoverkeer ruim baan te geven.
Ik dacht dat overal buiten Groningen fietsers buiten de voorrang vand e rotondes werden gehouden. Zaterdag had ik in Veendam een rotonde waar fietsers wel voorrang hebben. Hoera!
Bij Noordlaren op de Hondsrug en het dal van de Drentsche Aa verbaas ik mij over de slechte staat van fietspaden. Het zijn smalle fietspaadjes naast zandwegen en het schijnen ooit schelpenpaadjes te zijn geweest (bijvoorbeeld de Beslotenveense Weg). Het lijkt erg lang geleden te zijn geweest dat er een nieuwe lading schelpen overheen is gegaan. De kruisingen met zandwegen zijn erg rul. Toen ik deze zomer achter een groepje wat oudere elektrisch fietsers aanreed (inhalen is daar geen optie) verbaasden die zich ook over de slechte toestand van de fietspaden aldaar. De LF 14 saksenroute loopt daar ook. en loopt daar zelfs over een rulle zandweg (bij de Pollse laan). Dan zijn de fietspaden op het Hogeland beter. Wat ook bij mij irritatie oproept zijn de plekken waar het fietspad van links naar rechts (of vice versa) van de rijbaan gaat. Ik denk eerlijk gezegd dat deze oversteken het veiligheidsvoordeel voor de fietsers te niet doen en dat de fietspaden er dan alleen nog maar toe dienen om de automobilist vrij baan te geven. Ik ken een oversteek in de Tolweg ten zuiden van Appingedam waar men het had kunnen omdraaien: Fietspad recht door en het autoverkeer kruist met twee haakse bochten het fietspad. Helaas maakt nu het fietspad de haakse bocht en dienen de fietsers aan het autoverkeer ruim baan te geven.
Ik dacht dat overal buiten Groningen fietsers buiten de voorrang vand e rotondes werden gehouden. Zaterdag had ik in Veendam een rotonde waar fietsers wel voorrang hebben. Hoera!