07-Jul-2022, 03:57 PM
Interessant, Theo.
Dat het duur is, lijkt mij nogal relatief. Een velomobiel is sowieso heel duur voor een fiets. Dus als het 1000 euro zou kosten, dan valt het nogal mee op de totaalprijs.
En dat je het vrijwel nooit gebruikt, daar valt ook wat op af te dingen. Ik denk dat als je een velomobiel parkeert op je erf, je er ook weer zo instapt en achteruit rijdt en dan de weg op gaat, terwijl je nu eerst de Velomobiel om gaat draaien. Als de optie er eenmaal opzit, dan blijkt het in veel meer omstandigheden handig (en cool).
Dat omkeermechanisme zet mij wel aan het denken. Ik vermoed dat het gaat om velombielen met een tussenas waar het freeweheel in de tussenas zit, want anders zou het toch niet werken? Mijn Daf heeft ook een omkeermechanisme. Dat is omdat de motor altijd maar 1 kant opdraait. Trappers kunnen ook andersom draaien. Maar dan zorgt het freewheel ervoor dat het wiel niet wordt aangedreven. Ik zat te denken aan een mechanisme in de geest van de terugtraprem waarbij achteruittrappen ervoor zorgt dat het freewheel blokkeert. Of anders een knopje om het freewheel in voorkomende gevallen te blokken, of aan een Rohloffnaaf met 13 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Groet,
Marco
Dat het duur is, lijkt mij nogal relatief. Een velomobiel is sowieso heel duur voor een fiets. Dus als het 1000 euro zou kosten, dan valt het nogal mee op de totaalprijs.
En dat je het vrijwel nooit gebruikt, daar valt ook wat op af te dingen. Ik denk dat als je een velomobiel parkeert op je erf, je er ook weer zo instapt en achteruit rijdt en dan de weg op gaat, terwijl je nu eerst de Velomobiel om gaat draaien. Als de optie er eenmaal opzit, dan blijkt het in veel meer omstandigheden handig (en cool).
Dat omkeermechanisme zet mij wel aan het denken. Ik vermoed dat het gaat om velombielen met een tussenas waar het freeweheel in de tussenas zit, want anders zou het toch niet werken? Mijn Daf heeft ook een omkeermechanisme. Dat is omdat de motor altijd maar 1 kant opdraait. Trappers kunnen ook andersom draaien. Maar dan zorgt het freewheel ervoor dat het wiel niet wordt aangedreven. Ik zat te denken aan een mechanisme in de geest van de terugtraprem waarbij achteruittrappen ervoor zorgt dat het freewheel blokkeert. Of anders een knopje om het freewheel in voorkomende gevallen te blokken, of aan een Rohloffnaaf met 13 versnellingen vooruit en 1 achteruit.
Groet,
Marco