14-Jul-2022, 04:43 PM
Zo, aan dit topic kan ik ook wel een update toevoegen; ik heb weer wat nieuwe ervaringen met de Milan-serie.
Zoals sommigen van jullie weten was ik al een tijdje zo nu en dan bezig met schadeherstel aan een Milan SL. Dit ging met muizenstapjes en ook regelmatig met een stapje terug; het begon me te storen. Dit was de reden dat ik vorige week de SL achter de GT had hangen en ermee naar Dronten gereden ben. Let wel: Niet om 'm te láten repareren, maar - om 'm onder toeziend oog van de meester - zelf te herstellen. Hierdoor is m'n beeld van de verschillen tussen de Mk5, Mk6 en Mk7 verder uitgebreid. In het kort, v.w.b. de stevigheid van de aandrijflijn:
Er zat een scheur in de trompet van de Mk5, en daar kan je verdomd moeilijk bij zonder neusluik. Een gat in de onderkant maken om erbij te kunnen, en dat dan weer dicht te maken is de makkelijkste manier... Maar de Mk5 SL heeft nu dus een neusluik en knipperlichten in de neus a la Mk7 Ik overweeg dezelfde aanpassing bij m'n Mk6 door te voeren zodat ik de boom wél verticaal kan ondersteunen.
Zoals sommigen van jullie weten was ik al een tijdje zo nu en dan bezig met schadeherstel aan een Milan SL. Dit ging met muizenstapjes en ook regelmatig met een stapje terug; het begon me te storen. Dit was de reden dat ik vorige week de SL achter de GT had hangen en ermee naar Dronten gereden ben. Let wel: Niet om 'm te láten repareren, maar - om 'm onder toeziend oog van de meester - zelf te herstellen. Hierdoor is m'n beeld van de verschillen tussen de Mk5, Mk6 en Mk7 verder uitgebreid. In het kort, v.w.b. de stevigheid van de aandrijflijn:
- ik heb geen enorme verschillen tussen de drie "jaargangen" kunnen ontdekken m.b.t. opbouw van de boom. Wel lijkt de boom iets hoger bevestigd in de Mk7, en is de verstevigingsrib in het midden van de Mk7 naar achteren verplaatst, wat meer mogelijkheden biedt om er een lang lijf in te krijgen. De verticale versteviging die inderdaad alleen in de SL zit lijkt me de moeite waard; de upgrade van een GT Mk6 naar een GT Mk7 is daarvoor echter niet de moeite, aangezien die daarin standaard inderdaad niet leverbaar is (ik snap het niet).
- de achterbrug van de Mk5 én Mk6 lijkt gelijk te zijn aan die van de Mk7. Wel heeft de SL elastomeren ipv veren met glijdempers, misschien dat dat nog verschil maakt voor welke brug eronder hangt.
Er zat een scheur in de trompet van de Mk5, en daar kan je verdomd moeilijk bij zonder neusluik. Een gat in de onderkant maken om erbij te kunnen, en dat dan weer dicht te maken is de makkelijkste manier... Maar de Mk5 SL heeft nu dus een neusluik en knipperlichten in de neus a la Mk7 Ik overweeg dezelfde aanpassing bij m'n Mk6 door te voeren zodat ik de boom wél verticaal kan ondersteunen.